Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Educació Física
Assignatura
Didàctica de les Ciències Socials I
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Judit Sabido Codina |
Albert Izquierdo Grau |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 8. Treball digne i creixement econòmic
- 12. Consum i producció responsables
- 13. Acció climàtica
- 14. Vida submarina
- 15. Vida terrestre
Objectius
Les ciències socials a l'escola treballen el coneixement del medi a partir dels eixos espai i temps. La Didàctica de les Ciències Socials I és la primera assignatura relacionada amb la didàctica de les ciències socials, i fa referència al coneixement de l'espai i la seva construcció mental. La Didàctica de les Ciències Socials II és una segona assignatura que es fa a quart de carrera relacionada amb el coneixement de la construcció del temps.
Objectius:
- Conèixer la representació de l'espai dels infants a l'etapa de primària.
- Donar els instruments didàctics per treballar l'espai a l'escola.
- Conèixer la realitat geogràfica de l'entorn.
- Saber donar raó dels espais geogràfics i dels seus problemes.
- Explicar, des del sentit de l'espai, “perquè les coses són com són”.
- Prendre consciència dels problemes geogràfics i saber trobar alternatives.
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Bloc 1: Introducció a les ciències socials. L'ensenyament i aprenentatge de les ciències socials.
Bloc 2: El context social on vivim.
Bloc 3: L'ensenyament i aprenentatge de l'espai a l'Educació Primària.
Bloc 4: Les habilitats metacognitives relacionades amb l'espai.
Bloc 5: Els fenòmens naturals i la climatologia
Bloc 6: Convivències i conflictes en els espais. La població i l'economia.
Bloc 7: L'ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials a partir de Problemes Socials Rellevants.
Avaluació
Assistència, participació, activitats i exercicis durant el curs, equival a un 15% de la nota final de l'assignatura i no serà recuperable.
Activitats de resultats:
- Creació d'un Projecte d'Innovació Didàctica, per grups, equival a un 30% de la nota final de l'assignatura i serà recuperable.
- Confecció d'una Situació d'Aprenentatge, individual, equival a un 30% de la nota de l'assignatura i serà recuperable.
- Prova de coneixements de l'assignatura, individual i equival a un 25% de la nota de l'assignatura i serà recuperable.
Tots els ítems d'avaluació, individualment, han de tenir una qualificació d'aprovat per poder calcular la mitjana ponderada i obtenir la qualificació final de l'assignatura.
Metodologia
- En tots els temes hi haurà unes sessions del grup classe on s'explicaran continguts teòrics i pràctics entorn de diferents conceptes relacionats amb l'espai.
- A les sessions de treball dirigit es realitzaran exercicis didàctics aplicats de forma pràctica sobre els temes treballats.
- Les sessions de tutoria grupal es destinaran a fer un seguiment del treball del territori apadrinat i del disseny de la unitat didàctica.
- També es duran a terme tutories individuals per als alumnes que puguin tenir dificultats en el procés d'aprenentatge.
Bibliografia
Bàsica
- Liceras, A.,Romero, G, Coords (2016). Didáctica de la Ciencias Sociales. Pirámide.
- Trepat, Cristòfol. Comes Pilar (1998). El tiempo y el espacio en la didáctica de la ciencias sociales. Editorial Graó.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.