Titulació
Multimèdia. Aplicacions i Videojocs
Assignatura
Desenvolupament d'Entorns Web
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, matí | català | Raymond Lagonigro Bertran |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 8. Treball digne i creixement econòmic
Objectius
Actualment, amb l'ampliació dels amples de banda en les comunicacions, les aplicacions en entorns Web estan al nivell de les aplicacions d'escriptori.
Aquesta assignatura forma l'estudiant en la programació d'aplicacions en arquitectures client-servidor basades en Internet. S'hi estudien el funcionament d'aquests tipus d'arquitectures i també les eines necessàries per desenvolupar aplicacions d'envergadura de manera àgil i sostenible. També s'hi descriuen diferents frameworks de desenvolupament per a servidors i eines MVC per a clients i cloud.
En el transcurs de l'assignatura es desenvolupa un aplicació real, i es desplega en un entorn d'allotjament que permet que l'aplicació sigui visible des de qualsevol lloc. També s'aprèn el funcionament dels serveis d'allotjament i el registre de dominis web.
Resultats d'aprenentatge
- Entén el funcionament d'arquitectures client-servidor i arquitectures multicapa.
- Entén les necessitats d'una aplicació web i sap dissenyar els fluxos d'informació.
- Coneix els principals llenguatges de programació de servidors.
- Entén el patró de programació MVC (model-vista-controlador).
- Coneix eines de desenvolupament àgil d'aplicacions web.
- Sap desenvolupar una aplicació web utilitzant alguna configuració concreta.
Competències
Generals
- Combinar el coneixement científic amb les habilitats tècniques i els recursos tecnològics per resoldre les dificultats de la pràctica professional.
Específiques
- Analitzar, dissenyar i implementar aplicacions, ja sigui per a entorns web, per a dispositius mòbils, videojocs o d'àmbit general, a través de l'ús de llenguatges de programació i les eines de desenvolupament.
- Conèixer les característiques, funcionalitats i estructura dels sistemes operatius, sistemes distribuïts i xarxes d'ordinadors, la qual cosa ha de permetre que s'utilitzin i s'administrin adequadament en el disseny i implementació d'aplicacions multimèdia.
- Desenvolupar i gestionar programari i maquinari en l'àmbit multimèdia.
- Organitzar i gestionar la informació mitjançant tecnologies de bases de dades i sistemes d'emmagatzemament massiu no estructurats.
Continguts
- Programació en servidor. Llenguatges
- Arquitectura client-servidor
- Configuració d'un entorn de desenvolupament client-servidor
- Llenguatge PHP
- Sistema de base de dades
- Arquitectures per capes
- Metodologia model-vista-controlador (MVC)
- Desenvolupament MVC
- Frameworks principals: Laravel, Phalcon, Express
- Desenvolupament d'una aplicació client-servidor
Avaluació
L'avaluació està basada en el desenvolupament d'exercicis i problemes, i inclou un projecte individual i un altre en grup.
Alhora hi ha una prova parcial.
Tipus d'acció | Dates | % de la nota | És obligatori aprovar (sí/no) | Resultat d'aprenentatge relacionat |
---|---|---|---|---|
Exercicis fets en les sessions de classe | tot el curs | 10% | no | R1, R2, R3, R4 |
Prova parcial | tot el curs | 40% | sí (amb nota mínima) | R1, R3 |
Seguiment dels projectes | tot el curs | 10% | sí | tots |
Desenvolupament dels projectes | tot el curs | 40% | sí | tots |
El projecte individual consisteix a desenvolupar l'aplicació web per fer la gestió dels UVic Sport Games. Es dissenya el model de dades i es desenvolupa l'MVC de l'aplicació de forma conjunta i cada estudiant crea la seva aplicació final a la qual dona una interfície personalitzada. La nota de cada projecte s'obté amb un sistema de coavaluació.
El projecte per equips consisteix a desenvolupar una aplicació web integral de temàtica lliure.
En cas de no assolir la nota mínima de l'examen, es pot recuperar.
Metodologia
L'assignatura és principalment pràctica. S'utilitza sempre l'ordinador a classe. Inclou:
- Explicació del contingut teòric per part del professor
- Demostracions pràctiques per part del professor
- Sessions guiades d'exercicis individuals
- Projectes amb tutorització
Per assolir els objectius d'aprenentatge, més enllà de les sessions de classe, els estudiants han de fer el seguiment de l'assignatura i resoldre exercicis i pràctiques.
Bibliografia
Bàsica
- Chawdhary, Z. (2024). Practical Laravel 11: Modern App Development with PHP, React, React Native, Vue and GraphQL. APress.
- Engebreth, G., Sahu, Satej K. (2023). PHP 8 Basics For Programming and Web Development. Recuperat de https://ucercatot.uvic-ucc.cat/permalink/34CSUC_UVIC/1nl2ep/alma991060914368606706
- López Quijado, J. (2014). Domine PHP y MySQL (2a. ed.). Recuperat de https://ucercatot.uvic-ucc.cat/view/action/uresolver.do?operation=resolveService&package_service_id=1785891290006718&institutionId=6718&customerId=6705&VE=true
- Stauffer, M. (2023). Laravel: Up & Running: A framework for building modern PHP apps. Recuperat de https://www.ebooks.com/en-es/book/211070101/laravel-up-running/matt-stauffer/
- Vara Mesa, J. M., López Sanz, M. & Verde Marín, J. (2014). Desarrollo web en entorno servidor. Recuperat de https://ucercatot.uvic-ucc.cat/permalink/34CSUC_UVIC/1nl2ep/alma991001121012906718
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.