Vés al contingut

Dietoteràpia II

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Dietoteràpia II

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matí i tardacatalàAnna Vila Martí
Maria Antentas Peraile
Marta Comas Martinez
Mireia Arús i Figa
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolAnna Vila Martí
Marta Comas Martinez
Mireia Arús i Figa

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 2. Fam zero
  • 3. Salut i benestar

Objectius

L'assignatura Dietoteràpia II forma part de la matèria Dietoteràpia i Nutrició Clínica, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.

No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat les assignatures de Fonaments de la Dietètica i Dietètica i Cicle Vital i Fisiopatologia I i Fisiopatologia II.

En aquesta assignatura es desenvolupen els tractaments dieteticonutricionals de diferents patologies.

Els objectius generals són:

  • Saber fer la valoració de l'estat nutricional del pacient.
  • Saber planificar la intervenció dieteticonutricional segons diferents patologies.
  • Avaluar la intervenció dietètica i planificar el seguiment i l'alta del pacient.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Aplica les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • RA2. Coneix, detecta de forma precoç i avalua les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • RA3. Planifica, du a terme i interpreta l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups amb patologia.
  • RA4. Identifica els problemes dieteticonutricionals del pacient, els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • RA5. Elabora i interpreta una història dietètica en individus malalts.
  • RA6. Interpreta de manera correcta una història clínica.
  • RA7. Interpreta i integra les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • RA8. Planifica, implanta i avalua dietes terapèutiques per a individus.
  • RA9. Prescriu el tractament específic corresponent a l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
  • RA10. Participa en l'equip multidisciplinari d'una unitat de suport nutricional.

Competències

Generals

  • Demostrar compromís amb la professió i els seus valors, amb la millora contínua de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
  • Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Atenció dietètica terapèutica. Introducció. Història clínica i dietètica. Eines per a la valoració nutricional del pacient i interpretació dels resultats. Càlcul dels requeriments nutricionals segons la patologia
  2. Malaltia renal. Dietoteràpia en la insuficiència renal aguda. Dietoteràpia en la insuficiència renal crònica
  3. Atenció dieteticonutricional en patologia cardiovascular. Definició, classificació, epidemiologia, etiologia, diagnòstic, complicacions i tractament
  4. Diabetis mellitus. Definició, classificació, epidemiologia, etiologia, diagnòstic, complicacions i tractament
  5. Obesitat. Definició, classificació, epidemiologia, etiologia, diagnòstic, complicacions i tractament
  6. Malaltia digestiva. Dietoteràpia en la patologia de l'esòfag i estómac. Dietoteràpia en patologia intestinal. Dietoteràpia en el malalt amb patologia hepàtica, biliar i pancreàtica

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Examen: 50 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
    • Parcial 1: 20 %
    • Parcial 2: 30 %
  • Avaluació continuada de les activitats dirigides i autònomes: 55 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
    • Activitat de pòdcast: 10 %
    • Activitats: 30 %
    • Simulació: 5 %
    • Assistència a les activitats obligatòries: 5 %

Per aprovar l'assignatura cal que la nota mitjana ponderada dels exàmens sigui igual o superior a 5 i que cap examen no tingui una nota inferior a 4,5. Així mateix, per poder fer mitjana ponderada les activitats recuperables han de tenir una nota mínima de 5.

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi més del 50 % de la nota final.

La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

La metodologia de treball es basa en:

  • Sessions de contingut teoricopràctic a classe
  • Tallers pràctics d'aplicació de conceptes al Laboratori del Gust
  • Activitats de simulació
  • Resolució de casos clínics en els àmbits individual i grupal

Bibliografia

Bàsica

  • Gil, A. (2010). Tratado de Nutrición. Tomo III (2 ed.). Editorial Médica Panamericana.
  • Salas-Salvadó, J (2019). Nutrición y dietetica Clínica (4 ed.). Elsevier.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte