Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Pràcticum V
Tipologia
Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)
Curs
4
Crèdits
12,0
Semestre
2n
Professorat responsable
- Anna Escribà Salvans
- Ramon Jolis Prat
- Mirari Ochandorena Acha
Objectius
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Integrar el concepte holístic de la persona a través del coneixement de les diferents disciplines.
- Assumir la pròpia responsabilitat per donar respostes a les necessitats variants de l'individu o d'un grup en relació amb la prevenció, promoció, manteniment i recuperació de la funcionalitat del cos humà mitjançant tècniques terapèutiques manuals i físiques.
- Analitzar la relació entre la salut i la malaltia com un procés dinàmic que permet ajudar en el desenvolupament de les capacitats i dels recursos personals.
- Assumir el rol propi i de col·laboració amb els altres professionals de la salut.
- Proporcionar atencions adequades als usuaris tenint en compte la legislació vigent, el codi ètic professional i el context social.
- Integrar els principis de comunicació com a base de relació assistencial.
- Integrar el model de fisioteràpia, basat en les aportacions de la CIF (Classificació Internacional de la Funcionalitat i la Discapacitat), per utilitzar un mètode de treball que afavoreixi una atenció individualitzada.
- Identificar la necessitat de formació contínua al llarg de la vida professional.
- Prendre consciència de la necessitat de l'actuació professional.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Dissenya intervencions a partir de la millora de l'activitat física i del moviment per a la prevenció de riscos i la promoció de la salut.
- RA2. Observa i qüestiona les intervencions de fisioteràpia en la pràctica clínica.
- RA3. Identifica la millor evidència científica sobre els procediments d'intervenció de fisioteràpia.
- RA4. Coneix, identifica i relaciona les situacions de la pràctica clínica amb el codi ètic de la fisioteràpia i actua d'acord amb els drets humans.
- RA5. Aplica i demostra un domini bàsic dels diferents elements/instruments de valoració de fisioteràpia: factors ambientals i personals de l'usuari.
- RA6. Estableix una valoració clínica sobre les alteracions funcionals i discapacitats del pacient/usuari des d'una perspectiva biopsicosocial.
- RA7. Aplica les valoracions funcionals i tests de valoració internacionals per establir el diagnòstic de fisioteràpia a través del raonament crític.
- RA8. Estableix i descriu el diagnòstic de fisioteràpia de l'usuari.
- RA9. Estableix i descriu de manera evolutiva els objectius terapèutics en relació amb el diagnòstic de fisioteràpia.
- RA10. Estableix un pla d'intervenció de fisioteràpia en què utilitza els recursos i mitjans necessaris basats en el diagnòstic de fisioteràpia.
- RA11. Avalua de manera crítica, fa reflexió sobre el pla d'intervenció de fisioteràpia i el reajusta a les necessitats pròpies del pacient/usuari i del seu entorn.
- RA12. Identifica, justifica i aplica els protocols dels procediments d'intervenció de fisioteràpia dins de l'àmbit d'actuació.
- RA13. Identifica i raona protocols d'intervenció de fisioteràpia diferents dins de l'àmbit d'actuació.
- RA14. Estableix una relació empàtica i d'acompanyament amb els malalts i familiars.
- RA15. Utilitza una comunicació adequada en funció del context i de l'interlocutor, ja sigui amb l'usuari/pacient, amb la família o amb altres professionals.
- RA16. Actua i proporciona un ambient de privacitat i d'intimitat a l'usuari i comprèn i respecta la confidencialitat.
- RA17. Manifesta respecte a la individualitat, opinions i creences de l'usuari/família sense fer judicis de valor.
- RA18. Fa les tasques que li són assignades en els terminis establerts i participa en la dinàmica del servei.
- RA19. Col·labora activament en les activitats planificades en el servei.
- RA20. Organitza, planifica i revisa les tasques que ha de dur a terme.
- RA21. Aplica les normes de seguretat i d'ergonomia necessàries per a la seva pròpia seguretat i la de l'usuari.
- RA22. Identifica i aplica els protocols dels procediments d'intervenció de fisioteràpia propis de la institució centrats en les persones i en l'atenció integrada.
- RA23. Busca els recursos i els mitjans necessaris per a portar a terme la pràctica de manera innovadora i mostrant interès en el seu desenvolupament professional.
- RA24. Demostra actitud, habilitat i coneixement en el seu rol d'estudiant per poder portar a terme procediments de fisioteràpia i utilitza les TIC per complementar les seves habilitats dins del propi rol de la professió.
- RA25. Planteja estratègies alternatives per assolir resultats positius davant de dificultats o de situacions canviants.
- RA26. Fa un bon ús dels recursos i segueix les normes establertes amb compromís amb els valors professionals.
- RA27. Porta a terme una pràctica reflexiva, accepta i modifica les seves accions i actituds en funció de les correccions/indicacions del tutor i els comentaris dels usuaris/família i pren decisions coherents en funció de les evidències del context.
- RA28. Identifica la dificultat i troba la manera de superar-la per assolir els objectius proposats.
- RA29. Demostra actituds, habilitats i destreses adquirits en totes les matèries i aplica a la pràctica els coneixements adquirits en l'àmbit formal.
- RA30. Avalua i reflexiona sobre les necessitats de salut de la població i proposa intervencions innovadores i dinàmiques per cobrir-les.
- RA31. Incorpora en la seva actuació les explicacions, recomanacions i els coneixements adquirits al llarg de la seva formació per resoldre les diferents situacions de la professió.
- RA32. Escolta, consulta i es comunica amb tot l'equip multidisciplinari i amb el pacient/usuari i la seva família i demostra capacitat per a les relacions interpersonals.
- RA33. Planteja intervencions coherents amb els valors democràtics i de desenvolupament sostenible. (T8)
- RA34. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T8)
- RA35. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere tant en les produccions orals com escrites. (T8)
- RA36. Aplica estratègies per a la promoció de la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones en l'àmbit professional. (T8)
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
- Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
- Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
- Desenvolupar el rol professional del fisioterapeuta en diferents entorns (mitjà hospitalari, sociosanitari i comunitat, entre altres) i en un marc de polítiques sanitàries i socials des d'una perspectiva d'atenció integrada que permeti la continuïtat i integralitat en l'atenció a les persones.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
- Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
- Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.
Continguts
Un cop acabades les estades clíniques del període del Pràcticum V, l'estudiant fa una simulació clínica d'alta complexitat amb pacient estandarditzat, que consisteix a reproduir una situació clínica en la qual ha d'aplicar els coneixements relacionats amb el raonament clínic adquirits en el grau en Fisioteràpia. Durant el debriefing és molt important portar a terme una pràctica reflexiva per identificar i prendre consciència dels elements de millora i acceptar i modificar les accions i actituds en funció de les correccions proposades i identificades segons les evidències del context.
També cal elaborar un portafolis amb Mahara amb el contingut següent:
- Descripció del centre o servei de pràctiques
- Relació dels professionals de la salut del centre o servei
- Diari reflexiu de l'estada de pràctiques
- Autoavaluació
- Formació duta a terme durant l'estada pràctica (opcional, només en el cas que l'estudiant n'hagi fet)
Durant el període de l'assignatura l'estudiant segueix un taller de creació del curriculum vitae (CV) i d'una carta de presentació per poder rebre l'assessorament de l'Àrea d'Orientació Laboral i ha de lliurar el seu CV.
Avaluació
L'avaluació d'aquesta assignatura es desenvolupa d'acord amb dos escenaris possibles:
a. Si l'estada de pràctiques es pot fer en condicions normals en la seva totalitat
La simulació amb pacient estandarditzat del Pràcticum V es fa en grups de 5 estudiants. Per fer aquesta simulació s'acorda una data amb el tutor de la UVic posterior al període de pràctiques externes.
L'avaluació final del període del Pràcticum V s'estableix a partir dels elements següents:
- Avaluació del tutor de pràctiques de centre (30 % de la nota final, no recuperable)
- Portafolis amb Mahara (30 % del total de la nota final, recuperable)
- Simulació clínica (30 % de la nota final, no recuperable)
- Curriculum vitae i carta de presentació (10 % de la nota final, no recuperable)
Cal tenir en compte els aspectes següents:
- En el cas de suspendre la simulació perquè la nota no supera el 5, es dona l'opció de recuperar.
- Si no es fan els lliuraments en les dates establertes del portafolis amb Mahara i el curriculum vitae, la nota final del pràcticum no pot ser superior a 5.
- En cas de suspendre el portafolis, l'alumne ha de refer-lo seguint les indicacions del seu tutor acadèmic o tutora acadèmica o del coordinador o coordinadora de pràctiques en un termini de tres dies i, si el treball és correcte, opta a un 5 com a nota màxima. La no presentació o no rectificació del portafolis comporta que l'activitat quedi suspesa, encara que la nota de centre estigui aprovada.
- Si l'alumne no es presenta el dia de la simulació sense avís previ ni justificació, el Pràcticum V queda suspès.
- En cas de suspendre la part pràctica del centre, queda suspesa l'assignatura sencera.
- Per aprovar l'assignatura han d'estar aprovades amb una nota igual o superior a 5 cadascuna de les parts: simulació i estada clínica. Si no, l'assignatura queda suspesa.
b. Si l'estada de pràctiques queda interrompuda o no es pot fer en la seva totalitat
Els criteris de ponderació de l'assignatura són els mateixos i s'estableixen unes noves activitats virtualitzades per compensar la nota del centre (240 hores).
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
En cada període, als estudiants se'ls assigna un centre o servei determinats. També se'ls assigna un professor tutor o professora tutora de la Universitat que fa el seguiment de les pràctiques i la tutorització del treball del cas clínic de l'estudiant. El professor tutor de la Universitat fa de pont entre el centre, l'estudiant i la Universitat. El centre de pràctiques també assigna a l'estudiant un professional o una professional del servei que actua com a professional tutor o tutora del servei.
Per a l'elecció dels centres, l'estudiant emplena un formulari de sol·licitud de pràctiques els mesos d'abril-maig del curs previ al qual vol fer el pràcticum i deixa constància de les preferències de les àrees geogràfiques (població, comarca) en les quals voldrà fer les pràctiques. Un cop recollides les preferències, la Universitat fa les sol·licituds pertinents.
L'estudiant fa l'elecció de la plaça de pràctiques unes setmanes abans de l'inici del seu període de pràctiques a través de l'aplicació de gestió acadèmica Sigma. En aquesta aplicació ha de seleccionar per ordre de preferència els centres on vol fer-les.
L'assignació dels centres la fa Sigma tenint en compte el nombre de crèdits superats i la nota de l'expedient acadèmic. Un cop feta l'assignació, la universitat comunica als estudiants el centre assignat i n'informa els centres o institucions de pràctiques. En cap cas no es poden modificar els llocs que ja han estat assignats.
La metodologia consisteix a:
- Fer les pràctiques tutelades al centre o servei.
- Assistir al taller d'elaboració del CV i d'una carta de presentació i lliurar el CV propi. L'assistència al taller és obligatòria.
- Participar en la simulació clínica d'alta complexitat amb pacient estandarditzat.
La programació horària de l'assignatura és de matins i/o tardes, en funció de l'horari laboral del centre o servei.
Les simulacions clíniques es treballen en grups de cinc estudiants, i consten de totes les parts d'una simulació: briefing, simulació clínica, debriefing.
Bibliografia
Bàsica
- Aldridge, Mattew. & Wanless, Stephen. (2012). Developing healthcare skills through simulation. Recuperat de https://sk.sagepub.com/books/developing-healthcare-skills-through-simulation
- Niaz, Aiman (2019). Essentials of Physiotherapy Clinical Practice: A guide for physiotherapist. Recuperat de https://books.google.es/books/about/Essentials_of_Physiotherapy_Clinical_Pra.html?id=4-KAyAEACAAJ&redir_esc=y
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.