Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Pràcticum IV
Tipologia
Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)
Curs
4
Crèdits
12,0
Semestre
1r
Professorat responsable
- Anna Escribà Salvans
- Sandra Rierola Fochs
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Els pràcticums o les estades clíniques tutelades pretenen oferir una formació que permeti fer una aproximació general al desenvolupament professional de l'estudiant.
Les pràctiques externes s'estructuren a través de cinc assignatures, Pràcticum I, Pràcticum II, Pràcticum III, Pràcticum IV i Pràcticum V, que s'ofereixen entre el segon i quart curs del grau (semestres 4t, 5è, 6è, 7è i 8è). Aquests períodes segueixen una seqüència progressiva que permeten adquirir les competències d'acord amb diferents nivells d'aprenentatge de les competències i amb la integració dels continguts de les diferents matèries del grau a cadascun dels diferents períodes programats.
Els pràcticum clínics tenen lloc en organitzacions assistencials en virtut de convenis de col·laboració entre la UVic-UCC i cadascun dels centres. El rotatori clínic es fa en hospitals, centres sociosanitaris, centres d'atenció primària, mutualitats laborals, centres d'atenció precoç, centres d'atenció social especialitzada i centres de fisioteràpia privats.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Dissenya intervencions a partir de la millora de l'activitat física i el moviment per a la prevenció de riscos i la promoció de la salut.
- RA2. Observa i qüestiona les intervencions de fisioteràpia en la pràctica clínica.
- RA3. Identifica la millor evidència científica sobre els procediments d'intervenció de fisioteràpia.
- RA4. Coneix, identifica i relaciona les situacions de la pràctica clínica amb el codi ètic de la fisioteràpia i actua d'acord amb els drets humans.
- RA5. Aplica i demostra un domini bàsic dels diferents elements/instruments de valoració de fisioteràpia: factors ambientals i personals de l'usuari.
- RA6. Analitza i recull des d'un enfocament biopsicosocial la informació necessària per fer una valoració clínica.
- RA7. Estableix un diagnòstic de fisioteràpia a través del raonament clínic.
- RA8. Estableix i descriu el diagnòstic de fisioteràpia de l'usuari.
- RA9. Estableix i descriu de manera evolutiva els objectius terapèutics en relació amb el diagnòstic de fisioteràpia.
- RA10. Aplica els recursos i mitjans en les intervencions de fisioteràpia basats en el diagnòstic de fisioteràpia.
- RA11. Dissenya i reajusta el pla d'intervenció de fisioteràpia en funció de les necessitats del pacient/usuari i del seu entorn.
- RA12. Identifica, justifica i aplica els protocols dels procediments d'intervenció de fisioteràpia dins de l'àmbit d'actuació.
- RA13. Estableix una relació empàtica i d'acompanyament amb els malalts i familiars.
- RA14. Utilitza una comunicació adequada en funció del context i de l'interlocutor, ja sigui amb l'usuari/pacient, amb la família o amb altres professionals.
- RA15. Actua i proporciona un ambient de privacitat i d'intimitat a l'usuari i comprèn i respecta la confidencialitat.
- RA16. Manifesta respecte a la individualitat, opinions i creences de l'usuari/família sense fer judicis de valor.
- RA17. Fa les tasques se li assignen en els terminis establerts i participa en la dinàmica del servei.
- RA18. Col·labora activament en les activitats planificades en el servei.
- RA19. Organitza, planifica i revisa les tasques que ha de dur a terme.
- RA20. Aplica les normes de seguretat i d'ergonomia necessàries per a la seva pròpia seguretat i la de l'usuari.
- RA21. Identifica i aplica els protocols dels procediments d'intervenció de fisioteràpia propis de la institució centrats en les persones i en l'atenció integrada.
- RA22. Busca els recursos i els mitjans necessaris per a portar a terme la pràctica de manera innovadora i mostrant interès en el seu desenvolupament professional.
- RA23. Demostra actitud, habilitat i coneixement del el seu rol d'estudiant per poder aplicar procediments de fisioteràpia i utilitza les TIC per complementar les seves habilitats dins del propi rol de la professió.
- RA24. Fa un bon ús dels recursos i segueix les normes establertes amb compromís amb els valors professionals.
- RA25. Porta a terme una pràctica reflexiva, accepta i modifica les seves accions i actituds en funció de les correccions/indicacions del tutor i els comentaris dels usuaris/família, i pren decisions coherents en funció de les evidències del context.
- RA26. Identifica la dificultat i troba la manera de superar-la per assolir els objectius proposats.
- RA27. Demostra actituds, habilitats i destreses adquirits en totes les matèries i aplica a la pràctica els coneixements adquirits en l'àmbit formal.
- RA28. Avalua i reflexiona sobre les necessitats de salut de la població i proposa intervencions innovadores i dinàmiques per cobrir-les.
- RA29. Incorpora en la seva actuació les explicacions, recomanacions i els coneixements adquirits al llarg de la seva formació per resoldre les diferents situacions de la professió.
- RA30. Escolta, consulta i es comunica amb tot l'equip multidisciplinari i amb el pacient/usuari i la seva família i demostra capacitat per a les relacions interpersonals.
- RA31. Comunica a tot tipus d'audiències, de manera clara i precisa, coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de la fisioteràpia.
- RA32. Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de desenvolupament sostenible. (T8)
- RA33. Mostra sensibilitat per a una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T8)
- RA34. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com escrites. (T8)
- RA35. Aplica estratègies per a la promoció de la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones en l'àmbit professional. (T8)
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
- Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
- Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
- Desenvolupar el rol professional del fisioterapeuta en diferents entorns (mitjà hospitalari, sociosanitari i comunitat, entre altres) i en un marc de polítiques sanitàries i socials des d'una perspectiva d'atenció integrada que permeti la continuïtat i integralitat en l'atenció a les persones.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
- Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
- Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.
Continguts
Durant el període de pràctiques del Pràcticum IV, a més de l'estada clínica de pràctiques externes de 240 hores, l'estudiant ha d'elaborar un pòster i preparar-ne la defensa oral (de màxim 10 minuts) i una presentació escrita en forma de resum (de màxim un full d'extensió, per davant i per darrere) seguint les Normes de presentació de treballs de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar.
Un pòster és un document gràfic que s'utilitza per presentar un projecte, una experiència, presentar resultats d'una investigació o simplement exposar un tema que una persona considera interessant i que cal presentar en una jornada o congrés. El pòster és un instrument de transmissió d'informació. Permet exposar de forma ràpida i clara la idea d'un treball o tema al receptor d'una manera més potent que una simple lectura o exposició oral típica. L'estudiant pot triar lliurement la temàtica del pòster (pot ser un cas clínic, una intervenció de grup, un programa de prevenció, un treball sobre una tècnica específica d'una intervenció de fisioteràpia o d'altres)
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu un període d'avaluació.
L'avaluació final del període del Pràcticum IV consta dels elements següents:
- Avaluació del tutor de pràctiques de centre (30 % de la nota final)
- Pòster (40 % de la nota total)
- Resum del pòster (10 % de la nota final)
- Realització del pòster del Pràcticum IV (15 % de la nota final)
- Exposició oral (15 % de la nota final)
- Portafolis (30 % de la nota final)
Cal tenir en compte els aspectes següents:
- Si no es fan els lliuraments en les dates establertes, en cap cas la nota del treball (resum i pòster) no pot ser superior a 5.
- En cas de suspendre la part pràctica del centre, queda suspesa l'assignatura sencera. Aquesta part cal superar-la sempre amb una nota mínima de 5.
- No presentar-se el dia de l'exposició oral sense avís previ al tutor acadèmic i sense justificació fa que l'exposició quedi suspesa i, conseqüentment, quedi suspesa l'assignatura sencera.
- En cas de suspendre el portafolis, l'estudiant no ha de recuperar el temps d'estada clínica, sinó que ha de refer-lo seguint les indicacions del tutor o tutora o del coordinador o coordinadora de pràctiques en un termini de tres dies. En aquest cas només opta a un 5 com a nota màxima, sempre que el treball sigui correcte. La no presentació o no rectificació del portafolis comporta suspendre l'assignatura, encara que la nota de centre estigui aprovada.
- En cas que l'assistència de les pràctiques no arribi al 80 %, l'assignatura queda suspesa i s'ha de fer un torn nou de pràctiques de la mateixa durada que l'anterior.
- Per aprovar l'assignatura sencera cal fer la mitjana de totes les parts qualificables de l'assignatura (l'estada clínica, el resum, el pòster, l'exposició oral i el portafolis), sempre que la nota de centre sigui superior a 5. Si no, l'assignatura queda suspesa.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
La metodologia consisteix a:
- Fer les pràctiques tutelades al servei/centre.
- Elaborar un treball relacionat amb un cas clínic observat durant el període de pràctiques en format de pòster científic, presentar-lo i confeccionar un portafolis que inclogui la descripció del centre, un diari reflexiu de pràctiques i una autoavaluació que tingui en compte els resultats d'aprenentatge propis de l'assignatura del Pràcticum IV.
La programació horària de l'assignatura és de matins o tardes en funció de l'horari laboral del centre o servei assignat.
Bibliografia
Bàsica
- Madera GJ, Morrison RS. (2011). Redacción de resúmenes y elaboración de carteles para reuniones nacionales: J Palliat Med. marzo de 2011; 14(3):353-9. doi: 10.1089/jpm.2010.0171. PMID: 21241194; PMCID: PMC3114208. Recuperat de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21241194/
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.