Vés al contingut

Fisioteràpia en Pediatria

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Fisioteràpia en Pediatria

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r i 2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMirari Ochandorena Acha
Eva Giro Nieto
Marta Galván Manso
G15, presencial, tardaespanyolMirari Ochandorena Acha
Marta Galván Manso
G16, presencial, tardaespanyolMirari Ochandorena Acha
Eva Giro Nieto
Marta Galván Manso

Professorat col·laborador

  • Laura Crous Parcerisas
  • Anna Parramon Horno

Objectius

Amb aquesta assignatura l'estudiant aprèn a conèixer el desenvolupament normal del nen i els factors que afavoreixen la conquesta dels diferents estadis evolutius. També és capaç de conèixer les alteracions de la normalitat i les característiques específiques de les patologies més habituals en la primera infància i l'abordatge fisioterapèutic en infants amb patologia o amb risc de patir-ne. L'assignatura també permet l'adquisició de les competències procedimentals relacionades amb l'ús de diferents instruments d'avaluació utilitzats en fisioteràpia infantil. A partir d'aquests coneixements l'estudiant ha de ser capaç de fer una valoració del desenvolupament psicomotor, que constitueix l'eina clau per fer un abordatge correcte de les diferents situacions que es poden trobar a la pràctica clínica de pediatria i el punt de partida per definir els objectius terapèutics i elaborar el pla de intervenció de fisioteràpia. Es fa èmfasi en el paper d'aquest pla dins de l'equip multidisciplinari d'atenció al nen i a la seva família. Es tracten amb especial atenció alguns temes: prematuritat, el tractament en la paràlisi cerebral, la patologia neuromuscular i les principals síndromes, entre d'altres, a través de casos clínics presentats al llarg de l'assignatura, que proporcionen a l'alumne eines clíniques per treballar amb nens de diferents edats i característiques.

Els principals objectius són:

  • Donar a conèixer la importància del treball multidisciplinari en l'atenció del pacient pediàtric.
  • Conèixer les patologies pediàtriques més freqüents: genètiques, traumatològiques, neurològiques i respiratòries.
  • Conèixer els diferents àmbits d'intervenció de la fisioteràpia pediàtrica i les seves característiques.
  • Conèixer el desenvolupament psicomotriu natural de l'infant, com estimular-lo i facilitar-lo.
  • Reconèixer, a través de l'observació, les alteracions i signes clínics en el pacient pediàtric en relació amb la patologia o dificultat motriu.
  • Saber valorar l'infant a través d'escales d'avaluació estandarditzades adaptades a la infància i saber fer un pla d'intervenció que correspongui a la valoració realitzada.
  • Conèixer diferents eines de tractament i abordatge en fisioteràpia pediàtrica.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix les alteracions de la normalitat i les característiques específiques de les patologies més habituals en la primera infància.
  • RA2. Descriu i explica les etapes progressives de l'adquisició de les habilitats motrius i/o prevenció de deformitats.
  • RA3. Identifica les característiques tòniques, posturals, funcionals, sensorials i de relació amb l'ambient, pròpies de les patologies en la primera infància.
  • RA4. Descriu els canvis produïts en l'adquisició de les habilitats motrius i del desenvolupament global a partir de la intervenció fisioterapèutica.
  • RA5. Aplica les diferents propostes d'avaluació del desenvolupament motriu, emocional, psíquic i relacional en la infància.
  • RA6. Explica els condicionants ètics i del sistema de relació amb la família del menor amb patologia.
  • RA7. Selecciona la metodologia terapèutica específica segons la patologia del menor i proposa intervencions complementàries reconegudes i validades científicament, sota un enfocament biopsicosocial.
  • RA8. Dissenya intervencions que atenen a les necessitats de l'àmbit de forma multidisciplinària.
  • RA9. Valora quan és necessari l'ús de material adaptat i quin seria el més òptim en cada cas.
  • RA10. Mostra sensibilitat per a una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones.

Competències

Generals

  • Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
  • Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
  • Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
  • Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
  • Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.

Continguts

Teoria

  1. Patologia pediàtrica
  2. Bases i conceptes generals per a la intervenció de fisioteràpia en els processos del creixement i del desenvolupament humà
  3. Àmbits d'intervenció de la fisioteràpia pediàtrica (CDIAP, EAP, Privat, EEE, hospitals)
  4. Estratègies d'intervenció en fisioteràpia en les diferents alteracions pediàtriques
  5. Suport i orientació a la família
  6. Sistemes d'avaluació de l'efectivitat, utilitat i validació científica dels processos en fisioteràpia pediàtrica, així com utilització de guies de bona pràctica clínica
  7. Adaptacions per a la sedestació, bipedestació, marxa, material escolar i alimentació que afavoreixen la integració de l'infant en el seu entorn
  8. Raonament clínic pel plantejament d'intervencions de fisioteràpia basada en la evidència

Pràctica

  1. Desenvolupament psicomotor natural de l'infant. Estimulació i facilitació
  2. Escales de valoració en pediatria
  3. Avaluació músculo-esquelètica a pediatria
  4. Introducció pràctica de diferents estratègies d'intervenció en fisioteràpia pediàtrica
  5. Habilitació de l'entorn i ajudes ortopèdiques en pediatria
  6. Resolució de la intervenció fisioterapèutica en casos clínics reals

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

1. Període ordinari

Bloc pràctic: 45 % de la nota final de l'assignatura.

Els continguts pràctics s'avaluen a través de:

  • Un conjunt de tres tasques grupals d'avaluació que representen un 15 % de la nota final de l'assignatura (no recuperables).
    • Tasca d'anàlisi del desenvolupament motriu (5 % de la nota)
    • Tasca d'aplicació de dues escales de valoració pediàtrica (5 % de la nota)
    • Portafolis sobre el taller de presa de motlles (5 % de la nota)
  • Un 5 % (no recuperable) consisteix a observar la participació individual de l'estudiant en els diferents procediments pràctics durant el procés d'aprenentatge, a través de les intervencions fetes a l'aula.
  • Un 25 % de la nota final de l'assignatura (recuperable) prové d'un examen pràctic individual a partir d'un cas clínic i es fa durant el període d'avaluació, en el qual es valoren tots els resultats d'aprenentatge de la part pràctica de l'assignatura. L'examen pràctic s'ha de superar amb una nota mínima de 5. És imprescindible aprovar aquesta part de l'assignatura per poder fer mitjana amb la resta de continguts de l'assignatura.

L'assistència a les classes pràctiques és de caràcter obligatori: si no es compleix un mínim d'un 80 % d'assistència a les classes pràctiques en cadascun dels temes pràctics, l'avaluació pràctica es considera suspesa amb una qualificació de 0.

Bloc teòric: 55 % de la nota final de l'assignatura.

Els continguts teòrics s'avaluen a través de:

  • Un examen individual de tipus test, fet al final del semestre, que representa un 25 % de la nota final de l'assignatura (recuperable). És imprescindible aprovar aquesta part de l'assignatura per poder fer mitjana amb la resta de continguts de l'assignatura.
  • L'elaboració i presentació grupal d'un treball amb la resolució d'un cas clínic pediàtric (15 %, no recuperable). L'avaluació de l'activitat també inclou la participació de l'alumne a l'aula i en l'elaboració i presentació del cas clínic, que es fa mitjançant l'observació individual, una part d'autoavaluació i la coavaluació del grup de treball. Si la puntuació de la participació individual no és igual o superior a 5, l'alumne queda suspès d'aquesta part de l'assignatura.
  • El 15 % de la nota final de l'assignatura (no recuperable) consta de proves d'avaluació continuada que es fan a l'aula i que avaluen el contingut exposat en les diferents classes teòriques.

Totes les activitats són de caràcter obligatori i cal una puntuació igual o superior a 5 per superar-les. L'avaluació és continuada i s'han de superar cadascun dels blocs de l'assignatura individualment (teoria i pràctica). En cas de no superar algun d'aquests blocs i que el bloc en qüestió no suposi un 50 % del total de l'avaluació de l'assignatura, es considera pendent d'avaluar i es pot recuperar durant el període d'avaluació complementària, sempre que sigui recuperable.

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

2. Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot ser igual o superior al 50 % de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final en aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de Convivència de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (Què és considera plagi), així com també l'ús indegut o no declarat de la Intel·ligència Artificial en una activitat, es tradueix de manera automàtica en un suspens i/o altres mesures disciplinàries (Normes de Convivència de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya). 

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

L'assignatura s'organitza a través de:

  • Sessions amb el grup classe (aula), en les quals s'exposen els continguts teòrics de cada bloc, i de les classes pràctiques en grups reduïts (laboratoris), en què es desenvolupen els continguts pràctics de cada bloc.
  • Treballs individuals i en grup mitjançant metodologies didàctiques inductives amb sessions de discussió, treball autònom i resolució de casos clínics a partir d'un raonament clínic basat en l'evidència.

Bibliografia

Bàsica

  • Castillo, Javier (2018). Fisioterapia y rehabilitación en pediatría. Alcalá Grupo Editorial.
  • Gough, Martin., & Shortland, Adam. (2022). The Musculoskeletal System in Children with Cerebral Palsy: A Philosophical Approach to Management. Recuperat de https://ucercatot.uvic-ucc.cat/permalink/34CSUC_UVIC/qq5d82/alma991001038546706718
  • Hadders-Algra, Mijna (2021). Early detection and early intervention in developmental motor disorders : from neuroscience to participation. Recuperat de https://ebookcentral-proquest-com.biblioremot.uvic.cat/lib/uvicsp/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6510112
  • Hadders-Algra, Mijna., & Heineman, Kirsten R. (2023). Perfil del desarrollo motor del bebé. Recuperat de https://ucercatot.uvic-ucc.cat/permalink/34CSUC_UVIC/qq5d82/alma991001103778706718
  • Macias Merlo, Lourdes, Fagoaga Mata, Joaquín (2018). Fisioterapia en pediatría (2 ed.). McGraw-Hill Interamericana.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte