Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto original
Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Refer to the translated text as non-binding orientation only!
Titulació
Administració i Direcció d'Empreses
Assignatura
Iniciativa Empresarial
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | espanyol | Guillermo Díaz Falo |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 8. Treball digne i creixement econòmic
- 9. Indústria, innovació i infraestructures
- 12. Consum i producció responsables
- 13. Acció climàtica
Objectius
L'assignatura pretén copsar les especificitats, diversitat i pulsió del fenomen emprenedor al nostre país, despertar inquietuds emprenedores entre els estudiants, analitzar els trets propis de la persona emprenedora i conèixer de primera mà projectes posats en marxa i als qui estan al darrera dels mateixos. Durant el semestre es treballarà de manera simulada en la posada en marxa d'un projecte emprenedor per tal d'anar descobrint, mitjançant la pràctica, tot el marc teòric que rau darrera aquesta disciplina acadèmica. Com a objectiu addicional, però del tot fonamental, cada alumna podrà realitzarà un procés d'autoconeixement basat en la identificació dels seus valors essencials, de les seves habilitats i del seu propi esperit emprenedor o no emprenedor.
Resultats d'aprenentatge
- Mostra iniciativa emprenedora i analitza l'empresariat com a protagonista de l'activitat emprenedora.
- Mostra habilitats per al sistema de gestió d'equips i potenciació.
- Resol problemes i situacions pròpies de l'actuació professional amb actituds emprenedores i innovadores.
- Comunica amb claredat, a tot tipus d'audiències, coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions.
Competències
Generals
- Adquirir un compromís ètic i socialment responsable en les actuacions professionals.
Específiques
- Dissenyar de manera integral diferents plans relacionats amb l'empresa orientats al desenvolupament d'iniciatives empresarials.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Introducció a l'emprenedoria
- L'esperit empresarial i les actituds emprenedores
- Les pimes i les noves empreses a l'economia
- Manifestacions de la iniciativa empresarial
- El procés emprenedor
- El projecte Global Entrepreneurship Monitor (GEM)
- L'empresariat
- Definició d'empresari segons les seves funcions
- Trets psicosocials i de personalitat de l'empresariat
- Característiques sociodemogràfiques de l'empresariat
- Tipologia d'empresaris
- Habilitats emprenedores
- Lideratge
- Negociació
- Capacitat de relació
- Treball en equip
- Creativitat, innovació, idea de negoci i oportunitat de negoci
- Identificació i avaluació d'oportunitats de negoci
- Generació d'idees de negoci: creativitat i innovació
- Anàlisi de viabilitat inicial de la idea de negoci
- Metodología lean startup
- Propostes de valor
- Introducció
- Proposta de valor: definició i característiques
- El client com a destinatari de la proposta de valor
- Creació de valor al llarg de la cadena sectorial
- Models de negoci
- Introducció
- Models de negoci: concepte i elements
- El business model canvas
- El canvas en la pràctica
- El pla de negoci: més enllà d'un pla d'empresa
- Concepte i utilitat d'un pla de negoci
- Tipus de plans de negoci
- Estructura i contingut d'un pla de negoci útil
- Índex per elaborar un pla de negoci... i si cal un pla d'empresa
- Bonus d'autoconeixement
- Valors essencials
- Habilitats personals
- Enfocament emprenedor, cooperatiu o no emprenedor
Avaluació
Les activitats avaluatives i els seus respectius pesos són les següents:
- Descripció d'una iniciativa emprenedora real: 15%, preferiblement en equips de 3 persones, tot i que valoraré altres composicions, fins i tot la possibilitat de fer el treball individualment; presentació escrita o en format multimèdia
- Esbós de proposta d'un nou negoci, a partir de la descripció anterior: 15%, en equips amb la mateixa composició triada per al treball anterior; presentació escrita o en format multimèdia
- Informes d'experiències "Professionals a l'Aula": 20%, individual, presentació escrita o en format mutimèdia
- Control 1: 15%, individual, escrit
- Control 2: 15%, individual, escrit
- Control 3, final d'integració: 15% individual, escrit
- Participació i assistència: 5%, individual
La nota final de l'assignatura serà la suma de les qualificacions obtingudes en les set activitats d'avaluació anteriors. En cas de no assolir la nota per aprovar (5 sobre 10), es farà un examen de recuperació (integració) per a recuperar les notes dels controls (durant el mes de juny). Les altres activitats s'avaluaran contínuament durant el període ordinari de classes i no es podran recuperar.
Tot i que no està previst, donada l'experiència d'aquests darrers cursos, qualsevol situació que obligui a alguna mena de confinament implicarà convertir les activitats presencials en virtuals, sense que es modifiquin ni les activitats ni les ponderacions de l'avaluació.
Metodologia
Els continguts de la matèria s'adquireixen mitjançant diverses activitats didàctiques:
- Sessions presencials d'explicació per part del professor, que tenen per objecte analitzar, comprendre i discutir (per després aplicar) els conceptes clau de la matèria. La informació està gairebé tota disponible en els documents que el professor facilita a l'alumnat i en el llibre de text bàsic de l'assignatura.
- Sessions presencials a l'aula, dedicades a la cerca d'informació i al traball en equip per a la redacció dels treballs -individuals o en equips- requerits per a l'avaluació i amb la tutorització del professor.
- Sessions d'experiències "Professionals a l'Aula", protagonitzades per persones emprenedores i empresàries, les quals ens visitaran a l'aula per explicar-nos el seu projecte.
- Sessions pràctiques on es desenvoluparan tallers en grups.
- Podria organitzar-se també alguna sessió basada en la metodologia de la classe invertida o flipped classroom.
Bibliografia
Bàsica
- Rodríguez, A., Fernández, Z., Nieto, M.J., Revilla, A. (eds.) (2014). Manual de creación de empresas: De la oportunidad a la puesta en marcha. Civitas.
- Urbano, D., Toledano, N., Lamolla, L. (2016). Invitación al emprendimiento: Una aproximación a la creación de empresas (2 ed.). UOC.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.