Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto original
Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Refer to the translated text as non-binding orientation only!
Titulació
Publicitat i Relacions Públiques
Assignatura
Noves Tendències en Comunicació
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | espanyol | Oreste Attardi Colina |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 5. Igualtat de gènere
- 12. Consum i producció responsables
Objectius
Llengües vehiculars
Com que s'imparteix indistintament a alumnes locals, nacionals i internacionals, aquesta assignatura es gestiona d'una manera plurilingüe: l'alumne/a pot triar entre 5 idiomes (per comunicar-se amb el professor o desenvolupar el seu treball): català, castellà, portuguès (i portuguès de Brasil), italià i francès.
Objectiu general del curs
Obtenir una visió completa de totes les eines que integren les diferents tècniques de comunicació no convencional (BTL) i noves tendències per completar els 360º en la comunicació de les marques, empreses i institucions. En aquesta assignatura, l'objectiu és fer arribar el missatge al target, amb el màxim nivell d'«eficiència», sense utilitzar mitjans massius o tradicionalment atribuïts a la publicitat ATL.
També aplicar estratègicament noves tendències i eines no convencionals a través de les diferents disciplines (off i online) que la integren: màrqueting promocional, publicitat en el punt de venda (PLV) i marxandatge, noves tendències (guerrilla, street i buzz marketing), màrqueting firal i màrqueting d'experiències (experiential marketing), entre altres.
Totes aquestes eines i tècniques es conceben com una alternativa que els anunciants utilitzen cada vegada més, amb la finalitat d'incrementar notablement l'eficiència dels seus plans de comunicació mitjançant un contacte proper i de màxima qualitat amb el target, que ha d'ajudar a crear sinergies encaminades a incrementar el share of voice de la marca en el seu panell mental i, per tant, provocar la màxima fidelitat cap a aquesta marca. En aquest curs s'ensenya com utilitzar aquestes tècniques i els seus mitjans de manera integrada.
Objectius específics del curs
- Conèixer i entendre en profunditat totes i cadascuna de les noves tendències en comunicació (below the line) i la seva utilització estratègica individual (accions o campanyes específiques) o com a part d'un pla de comunicació integral d'una empresa.
- Saber desenvolupar accions i campanyes de comunicació BTL integral eficaces, utilitzant qualsevol mitjà no convencional de manera integrada, i implementar-ne la gestió de principi a fi.
Resultats d'aprenentatge
- Identificar les teories, els processos, les estructures i les tècniques publicitàries que donen lloc a les funcions dels diferents departaments d'una agència de publicitat, d'una boutique creativa, d'una consultora o d'una central de mitjans en els entorns convencionals, virtuals i emergents.
- Comprendre els mètodes i problemes de les diferents branques de la investigació de la psicologia, la sociologia, la comunicació i el màrqueting, en general, així com les motivacions de les audiències, l'anàlisi del comportament del consumidor i els processos de compra.
- Transmetre informació, idees, problemes i solucions adequadament i d'acord amb els cànons acadèmics, de forma oral, escrita i audiovisual, a un públic tant especialitzat com no especialitzat i ser respectuós amb la diversitat lingüística i amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Aplicar les diferents tècniques de comunicació publicitària convencional i no convencional per fer arribar amb el nivell més alt d'eficàcia el missatge construït sota els paràmetres de la creativitat i la innovació en un context respectuós amb la diversitat lingüística i amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
Continguts
- Introducció a les noves tendències en comunicació (comunicació no convencional / BTL)
- El final de la comunicació de masses (1990-2000)
- Cap a la publicitat no convencional (BTL)
- Estratègies «cross-media» i «cross-selling / cross-promotion» per a sociabilitzar el màrqueting
- Màrqueting promocional
- Concepte de promoció i màrqueting promocional
- Efectes del màrqueting promocional
- Estratègies i tipus de promoció de vendes
- Tècniques de promoció per a: consumidors, distribuïdors, empleats i prescriptors
- Tècniques i eines promocionals
- Publicitat en el lloc de venda (PLV) i marxandatge
- Conceptes i funcions de la publicitat en el lloc de venda i el marxandatge
- Tipus de PLV i marxandatge
- Tècniques de marxandatge en el punt de venda
- Fases de l'aplicació de la PLV i del marxandatge: tractament de l'espai
- Optimització del lineal
- Creació, organització, planificació i implantació d'un programa de PLV i marxandatge en el lloc de venda
- Aparadorisme
- Noves tendències: màrqueting de guerrilla, street marketing i buzz marketing
- Conceptes
- Avantatges
- Característiques
- Estratègies
- Eines
- Màrqueting firal
- Conceptes i funcions del màrqueting firal: en fires i exposicions.
- Tipus de fires
- Planificació
- Selecció estratègica de presència de marca en les fires
- Creació d'un estand: material i assignació de l'equip humà
- Estratègies pre, on i post-fira
- Establiment de pressupost i control de resultats
- Experiential marketing
- Màrqueting de les emocions.
- Conceptes i funcions del experiential marketing
- Estratègies de comunicació d'experiential marketing
- Construcció de llaços de fidelitat a través d'experiential marketing
- Creació, organització, planificació i implementació d'una campanya de comunicació basada en el experiential marketing
Avaluació
L'avaluació és continuada, a dos nivells:
- Projecte de l'assignatura i seguiment del treball: creació, gestió, desenvolupament i presentació d'un projecte de Noves Tendències en Comunicació (comunicació no convencional / BTL) amb dues parts:
- Part 1: disseny d'una flagstore que apliqui els conceptes de marxandatge, PLV i visibilitat experiencial.
- Part 2: una campanya de màrqueting de guerrilla, street marketing i buzz marketing. Launching de la flagstore. Tot aquest projecte s'estableix sota el concepte de «cas real».
- Prova final: prova de coneixements teòrics. Representa el 25 % de la nota final.
La nota final es constitueix a partir de la mitjana entre aquests 2 sistemes d'avaluació. En cas contrari, figura la nota més baixa obtinguda com a nota final.
Repesca
Únicament hi haurà repesca de la prova final (si l'estudiant s'ha presentat a primera convocatòria).
Metodologia
La metodologia de treball de l'assignatura s'estructura en un sistema teoricopràctic que té com a objectiu consolidar una base sòlida de coneixements i treballs pràctics basats en casos reals que permeten desenvolupar un entrenament constant en tot el procés de què representa crear, gestionar i desenvolupar una campanya o acció utilitzant tècniques de comunicació no convencional (BTL) en tota la seva extensió.
Això suposa un alt grau de capacitació pràctica i immediata en la vida laboral.
Bibliografia
Bàsica
- ESCRIVÁ MONZÓ, Joan (2000). Marketing en el punto de venta. McGraw Hill.
- JOAQUIM SÁNCHEZ HERRERA y TERESA PINTADO BLANCO (2010). Nuevas tendencias en comunicación. ESIC editorial.
- PÉREZ DEL CAMPO, Enrique (2002). La comunicación fuera de los medios (below the line). ESIC Editorial.
- SCHMITT, BERND H. (2000). Experiential Marketing. Ed. Deusto.
- Zorita Lloreda, Enrique. (2000). Marketing promocional. ESIC Editorial.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.