Vés al contingut

Pràctiques III (3-7 anys)

Titulació

Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)

Assignatura

Pràctiques III (3-7 anys)

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

4

Crèdits

18,0

Semestre

Anual

Professorat responsable

  • David Suriñach Fernández

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 4. Educació de qualitat
  • 5. Igualtat de gènere
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

Pràctiques III (3-7 anys) és una assignatura obligatòria de 18 ECTS situada a quart curs del doble grau en Mestre d'Educació Infantil i Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa. És anual i inclou un seminari previ i posterior a l'estada de pràctiques i un període d'estada a l'escola.

Aquestes pràctiques es porten a terme en l'etapa de 3 a 7 anys, és a dir, en el segon cicle de l'educació infantil, i s'espera de l'estudiant que ampliï el seu coneixement sobre un dels àmbits professionals sobre el qual s'està preparant: l'educació infantil i la introducció de la llengua anglesa en aquesta etapa.

Es pretén que l'estudiant sigui capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar una intervenció educativa fonamentada teòricament, que se serveixi de procediments rigorosos que concordin amb els plantejaments educatius i curriculars de l'escola, les propostes del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i tingui en compte les característiques específiques dels nens i nenes del context al qual va destinada la intervenció educativa.

Per assolir aquesta doble finalitat és imprescindible que l'estudiant sàpiga posar en marxa processos de reflexió al voltant de la pràctica educativa, la innovació i els processos de millora a la segona etapa d'educació infantil.

Objectius formatius

  1. Conèixer i saber descriure el context i el treball educatiu que es desenvolupa a l'escola de pràctiques especialment en relació amb el Projecte de llengües.
  2. Participar de manera activa i constructiva en la dinàmica general del centre de pràctiques i, més particularment, en les sessions de llengua anglesa.
  3. Observar sistemàticament els contextos de convivència i aprenentatge que es donen en l'etapa de 3 a 6 anys i al primer cicle de l'educació primària i saber-los interpretar d'acord amb els marcs teòrics de referència, així com reflexionar-hi i extreure'n conseqüències.
  4. Analitzar i reflexionar al voltant de les funcions i la pràctica docent del mestre o mestra d'educació infantil dins de l'equip de mestres de l'escola.
  5. Analitzar el currículum de l'etapa i reflexionar sobre diferents metodologies i concepcions dels processos d'ensenyament i aprenentatge que hi intervenen.
  6. Planificar, desenvolupar i avaluar, d'acord amb els tutors i tutores i mentors i mentores, una intervenció educativa / situació d'aprenentatge dirigida a l'alumnat de l'aula.
  7. Adquirir més seguretat i coneixements en relació amb la tasca de fer de mestre o mestra, i saber vincular aspectes teòrics i conceptuals tractats al llarg del doble grau amb la realitat viscuda al centre.
  8. Reflexionar sobre els processos d'aprenentatge i de desenvolupament dels infants en l'etapa de 3 a 6 anys i en el primer cicle d'educació primària, especialment en relació amb la llengua anglesa.
  9. Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica docent a l'aula.

Resultats d'aprenentatge

  • Analitza pràctiques educatives desenvolupades en diferents contextos escolars des de la figura del mestre d'educació infantil. (RA1)
  • Planifica i gestiona intervencions a l'aula en coherència amb el marc curricular actual i d'acord amb les necessitats del context. (RA4)
  • Intervé en situacions educatives de manera activa i responsable. (RA5)
  • Mostra capacitat de treball en equip i de coordinació entre diferents professionals. (RA6)
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de forma clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8)
  • Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme a través d'un seguiment individualitzat per part del tutor. (RA9)
  • Defineix objectius d'aprenentatge guiat pel tutor i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els mateixos objectius i el temps de què es disposa. (RA12)

Competències

Generals

  • Conèixer, respectar i fomentar els drets fonamentals de les persones.
  • Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
  • Preocupar-se per l'actualització dels coneixements professionals i assumir la necessitat de formació permanent.

Específiques

  • Actuar en contextos de diversitat i inclusió en col·laboració amb la família i amb els diferents professionals i serveis i aplicar estratègies i recursos que redueixin les barreres en l'aprenentatge i promoguin el desenvolupament individual.
  • Adquirir els sabers bàsics de la construcció del coneixement per integrar-los en propostes didàctiques que promoguin processos d'aprenentatge significatiu.
  • Analitzar, reflexionar i promoure el valor de la funció docent en relació amb la comunitat educativa, amb la societat en general i amb la cultura.
  • Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
  • Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
  • Identificar i comprendre els elements clau i les característiques generals del desenvolupament infantil per a una intervenció educativa que atengui les necessitats especials d'aquesta etapa.
  • Integrar i promoure pràctiques globalitzadores basades en els principis psicopedagògics, metodològics i educatius i en la relació positiva entre l'adult i els iguals en coherència amb les teories de l'aprenentatge pròpies d'aquesta etapa.
  • Promoure l'aprenentatge del llenguatge i de les llengües en l'educació infantil en entorns multilingües a través de diferents estratègies i recursos que fomentin la sensibilitat literària i les competències comunicatives.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació i els diferents llenguatges audiovisuals tot valorant les potencialitats comunicatives i creatives que comporten.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

Els continguts s'organitzen al voltant de cinc blocs temàtics que es van tractant de manera interrelacionada en el decurs de l'assignatura.

Bloc I. Experiències prèvies i aproximació a l'escola de pràctiques

  • La reflexió sobre les experiències prèvies als centres (estada a 1r curs, PI a 2n curs, PII a 3r curs)
  • L'observació i l'anàlisi de l'escola en l'àmbit més institucional
  • L'etapa de l'educació infantil en detall
  • Les relacions amb les famílies i la comunitat
  • El paper de l'alumnat en pràctiques en la institució
  • La preparació de la visita i l'estada al centre de pràctiques
  • Identificació d'un focus d'interès per a la intervenció didàctica

Bloc II. Conèixer l'aula

  • L'observació i l'anàlisi dels processos d'ensenyament i aprenentatge a l'aula
  • Estratègies didàctiques i metodològiques
  • Propostes d'avaluació
  • Anàlisi de la interacció social i la cohesió
  • Tractament de la diversitat
  • El diari de camp i les notes d'observació
  • El paper de l'alumnat en pràctiques a l'aula

Bloc III. La llengua anglesa a infantil

  • Anàlisi del projecte lingüístic del centre i reflexió sobre els propòsits
  • Anàlisi de les estratègies didàctiques i metodològiques que poden ser utilitzades en les sessions de llengua anglesa en l'etapa de l'educació infantil i en el grup en concret

Bloc IV. Disseny, aplicació i avaluació d'una proposta didàctica / situació d'aprenentatge en llengua anglesa a l'aula d'infantil

  • Planificació de la proposta didàctica: objectius, materials, espais, estratègies metodològiques, agrupaments, avaluació
  • Valoració i generació de propostes de millora
  • Reflexió sobre què poden aportar a les escoles els i les estudiants universitaris en pràctiques

Bloc V. La pràctica reflexiva

  • Reflexió sobre la pràctica a l'aula i l'estada al centre
  • Indicadors de «bones» pràctiques
  • Valoració de les pròpies competències professionals com a mestres

Avaluació

L'avaluació és contínua i només té una convocatòria oficial (assignatura anual). La nota final és el resultat de diferents notes parcials, cadascuna de les quals ha de ser igual o superior a l'aprovat (5) i en els percentatges que s'indiquen a continuació:

A. Carpeta de pràctiques (50 %)

Es valora la participació, el seguiment i la implicació de l'estudiant en les sessions del seminari, així com l'elaboració de diversos documents que permetin a l'estudiant anar relacionant els coneixements teòrics amb la pràctica docent i viceversa, i generar noves elaboracions i reflexions que l'ajudin a avançar en la seva formació com a futur mestre o mestra d'educació infantil amb menció en llengua anglesa. Aquests productes donen lloc a la carpeta de pràctiques.

El responsable de l'avaluació de la carpeta de pràctiques és el professor o professora del seminari conjuntament amb el tutor o tutora de pràctiques de la UVic-UCC (aquestes responsabilitats poden recaure sobre la mateixa persona, però no en tots els casos).

B. Estada de pràctiques a l'escola (50 %)

Les pràctiques a l'escola es valoren a partir de l'informe d'avaluació del mentor o mentora del centre contrastat amb les entrevistes amb tutor o tutora de la UVic-UCC. El responsable de l'avaluació de l'estada a l'escola és el mentor o mentora del centre.

A l'aula virtual de l'assignatura hi ha a disposició de l'estudiant totes les rúbriques d'avaluació relatives a la carpeta de pràctiques i a l'estada de pràctiques. S'avalua especialment la capacitat analítica, sintètica i reflexiva en totes les activitats demanades.

Metodologia

Per tractar els diferents continguts que han d'ajudar l'estudiant a assolir un major desenvolupament competencial, l'assignatura s'organitza a través de diferents propostes d'aprenentatge: un seminari previ a l'estada al centre de pràctiques, un seminari posterior a aquesta estada, l'estada al centre de pràctiques, les tutories i el treball autònom de l'estudiant.

Seminari previ a l'estada a l'escola

Consisteix en diverses sessions de seminari. Cada grup, amb el guiatge del professor o professora i la discussió conjunta, es prepara per contextualitzar i orientar totes les accions (observació, documentació, intervenció educativa, elaboració d'instruments per a la recollida d'informació, aportació i anàlisi de materials, reflexions, etc.) que es duen a terme durant els períodes d'estada al centre. Per aquest motiu, les sessions de seminari es combinen amb una setmana completa d'estada al centre (matí i tarda) per conèixer-ne el seu context i, especialment, l'aula i el grup en què es faran les pràctiques.

Seminari posterior

Un cop acabada l'estada intensiva al centre de pràctiques es reprèn l'activitat del seminari. Es proposen 2 sessions amb l'objectiu de compartir, analitzar i reflexionar sobre les diferents experiències, identificar aprenentatges i formular-se nous reptes. S'acompanya també en el procés d'elaboració dels productes finals.

Tutories

A banda del professorat del seminari, cada estudiant té un tutor o tutora de la UVic-UCC i un mentor o mentora del centre de pràctiques.

El tutor o tutora de la UVic-UCC, a partir d'un pla de treball específic, vetlla —si s'escau, conjuntament amb el mentor o mentora del centre i l'especialista en llengua anglesa— per la planificació, el desenvolupament i l'avaluació de totes les accions que s'han de dur a terme en el centre, fa el seguiment de l'estada al centre, tant la prèvia com la del període intensiu, i és la persona responsable de l'avaluació.

Bibliografia

Bàsica

  • BLAND, J. (2015). Teaching English to Young Learners: Critical Issues in Language Teaching with 3-12 Year Olds. Bloomsbury Publishing.
  • ALTIMIR, D., PUJOL, M. (2023). L'escola dels infants: Construir i documentar l'educació infantil. Associació de Mestres Rosa Sensat.
  • CAMERON, L. (2001). Teaching Languages to Your Learners. Cambridge University Press.
  • PINTER, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford University Press.
  • PUJOL, M. (2022). El treball per projectes: Fer recerca a l'educació infantil. Associació de Mestres Rosa Sensat.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte