Titulació
Mestre d'Educació Infantil / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa (Pla de millora)
Assignatura
Pràctiques II
Tipologia
Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)
Curs
3
Crèdits
15,0
Semestre
Anual
Professorat responsable
- Marta Camps Devesa
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Els objectius generals són:
- Conèixer el context i el treball educatiu que es desenvolupa a l'escola de pràctiques i participar en la seva dinàmica general.
- Descriure i analitzar el context social i cultural de l'escola i les característiques del centre com a institució (tipologia, projecte educatiu, organització, serveis, pla anual, etc.).
- Observar sistemàticament els contextos de convivència i aprenentatge que es donen en l'etapa de 0 a 3 anys i en l'etapa de 3 a 6 anys (els contextos de vida quotidiana al centre educatiu i les relacions que es fomenten entre adults i adults, adult i infants, i entre iguals).
- Analitzar la pràctica educativa de l'aula (estratègies metodològiques, recursos i materials, espais, activitats d'aprenentatge, distribució del temps, etc.).
- Descriure i analitzar els elements que defineixen la dinàmica del grup classe, les característiques dels infants, el sistema de relacions entre tots els subjectes que donen vida a l'acció educativa, etc.
- Planificar, desenvolupar, documentar i avaluar, d'acord amb els tutors i tutores, un escenari d'aprenentatge per aplicar amb un grup concret d'infants a l'aula o bé l'anàlisi, la investigació i l'observació d'una situació educativa d'interès dins del centre educatiu.
- Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica.
Resultats d'aprenentatge
- Analitza pràctiques educatives desenvolupades en diferents contextos escolars des de la figura del mestre d'educació infantil. (RA1)
- Planifica i gestiona intervencions a l'aula en coherència amb el marc curricular actual i d'acord amb les necessitats del context. (RA4)
- Intervé en situacions educatives de manera activa i responsable. (RA5)
- Mostra capacitat de treball en equip i de coordinació entre diferents professionals. (RA6)
- Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de forma clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació infantil. (RA8)
- Avalua de manera global els processos d'aprenentatge duts a terme a través d'un seguiment individualitzat per part del tutor. (RA9)
- Defineix objectius d'aprenentatge guiat per al tutor i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa. (RA12)
Competències
Generals
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
- Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
- Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
- Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Dominar les habilitats i estratègies de comunicació i de relació interpersonal amb alumnes, famílies i professionals en les interaccions pròpies de la pràctica professional.
- Exercir una funció tutorial integral efectiva entre alumnes i famílies per afavorir una formació integral i competencial.
- Gestionar i fomentar els processos propis de l'ensenyament i aprenentatge a través de la funció tutorial a l'aula d'educació infantil en un entorn de convivència i de comunicació afectiva.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
En les sessions de Seminari l'estudiant ha de reflexionar i aprofundir sobre els aspectes següents:
- L'escola, un sistema de relacions
- El paper del mestre o de la mestra
- L'atenció als infants
- L'observació i l'escolta actives
- La documentació pedagògica
- Planificació de les accions educatives
- La importància dels espais, materials i temps
- La reflexió i el propi procés d'aprenentatge de l'adult
Avaluació
L'assignatura només té una convocatòria oficial. La nota final és el resultat de tres notes parcials, cadascuna de les quals ha de ser igual o superior a l'aprovat (5), i en els percentatges que s'indiquen a continuació:
- Seminari
- Participació, seguiment i activitats realitzades en les sessions de Seminari: 20 %
- Aquestes tasques les avalua la professora del Seminari
- Estada a l'escola
- Informe del tutor del centre contrastat amb les entrevistes amb el tutor de la UVic-UCC: 40 %
- L'estada a l'escola l'avalua la tutora de l'escola
- Memòria de Pràctiques II: 40 %
- Aquesta tasca l'avalua la tutora de la UVic-UCC assignada a l'estudiant per fer el seguiment a l'escola.
- El tutor o tutora de la UVic-UCC comunica a l'estudiant la qualificació final de l'assignatura en una sessió d'avaluació. Si es considera necessari que l'estudiant refaci algun dels documents lliurats prèviament, al pla de treball de l'assignatura es detalla el calendari per lliurar-ne una segona versió, sempre que hagi participat en les tutories de seguiment durant el període de proves i activitats de recuperació.
- Una vegada la memòria estigui avaluada, aprovada i tingui el vistiplau de la tutora UVic-UCC, l'alumne l'ha d'enviar, en format pdf, a l'escola i al seu tutor del centre amb còpia al tutor UVic-UCC.
Metodologia
Seminari previ
Es desenvolupen les idees claus de cada tema a partir d'estratègies i recursos diversos: anàlisi de lectures i de documentació audiovisual, estudis de casos, etc.
Els i les estudiants disposen, també, d'un temps de treball personal i tutoritzat amb el professor o professora del seminari per preparar l'estada al centre, la seva participació a l'aula i el disseny i planificació de la situació d'aprenentatge.
Estada intensiva al centre
- Horari: matí i tarda, d'acord amb l'horari de l'escola de pràctiques
- Al llarg d'aquesta estada l'estudiant ha de desenvolupar una intervenció didàctica planificada. També ha de participar en la dinàmica del centre i de l'aula, i fer especial atenció al treball didàctic en què pugui col·laborar i a la participació en reunions i trobades pedagògiques del centre.
- Cap al final d'aquesta estada, o una vegada s'hagi acabat, el tutor o tutora de la UVic visita el centre de pràctiques per entrevistar-se amb el tutor o tutora de l'escola i fer la valoració de les pràctiques de l'estudiant.
Qualsevol canvi respecte a aquest horari s'ha de sol·licitar a la coordinació de la titulació (coordinador/a del doble grau MEI-MEP; o bé coordinador/a de MEI) mitjançant el «formulari d'adaptacions» que hi ha al Tauler de coordinació de l'Aula de titulació. La coordinadora ha d'autoritzar aquest canvi.
Els dos tutors, el de l'escola i el de la Universitat, han d'estar assabentats d'aquesta circumstància abans de l'inici de les pràctiques a través d'una comunicació oficial emesa per la Secretaria de Pràctiques.
Seminari posterior
Es presenten les experiències individuals dels estudiants a partir de presentacions orals durant totes les sessions i es promou l'anàlisi de les intervencions i l'esperit crític respecte a les presentacions.
L'alumnat que cursi Pràctiques a la UVic-UCC però que estigui en mobilitat durant el període del seminari, és conscient que ha de fer el seguiment constant del seminari durant la mobilitat i que ha de mantenir un contacte periòdic amb el tutor o tutora. És responsabilitat de l'estudiant seguir adequadament el seminari.
Bibliografia
Bàsica
- Anton,M., Masnou,F, Oller,M., Palou,S., Thió, C., Fusté, S., Marín,L (2007). Planificar la etapa 0-6: Compromiso de sus agentes y práctica cotidiana. Graó.
- Bassedas,E.,Bello,M.T.,Burgada,N.,Campà,N.,Carbonell,R. (2001). Estrategias organizativas de aula:propuestas para atender la diversidad: Eines i estratègies a la primera infància. Graó.
- Borghi,B.Q. (2010). Educar en el 0-3: La práctica reflexiva en los nidi d'infanzia. Graó.
- Pujol,M (2022). El treball per projectes: Fer recerca a l'educació infantil. As.
- Schuhl,C. (2022). Violències subtils: Eines i estratègies a la primera infància. Associació de mestres Rosa Sensat.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.