Titulació
Innovació en Didàctiques Específiques
Assignatura
Pràctiques d'Innovació Didàctica en Matemàtiques
Tipologia
Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)
Curs
1
Crèdits
6,0
Objectius
Les Pràctiques tenen com a objectiu principal que l'estudiant aprofundeixi en el coneixement i l'anàlisi del projecte curricular del centre corresponent de l'àrea d'especialitat del Màster. D'aquesta manera, podrà elaborar-ne una proposta d'innovació i/o millora, fonamentada en aquesta anàlisi i en els coneixements introduïts a les assignatures del Màster.
Els objectius són:
- Descriure i analitzar el disseny curricular (què i quan ensenyar) referit a un o més blocs de continguts del currículum.
- Descriure i analitzar els models didàctics que els mestres utilitzen en els processos d'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques.
- Descriure i analitzar els recursos didàctics (espais, materials de laboratori, materials complementaris d'aula, recursos TIC, biblioteca) de què disposa l'escola per a l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques.
- Identificar, dels àmbits analitzats, els aspectes en què es considera que caldrien introduir innovacions o millores.
- Exposar detalladament com es podria portar a terme la innovació d'un dels aspectes identificats com a susceptibles de millora.
- Defensar públicament l'Informe de Pràctiques.
Resultats d'aprenentatge
- Identifica possibles línies d'innovació en un centre escolar vinculades a l'àrea de Matemàtiques.
- Presenta, argumenta i vincula el fonament científic d'una innovació didáctica en l'àrea de Matemàtiques amb les necessitats de millora de col·lectius de professors amb pràctiques poc vinculades a la innovació.
- Aplica els coneixements sobre innovació didàctica en l'àrea de Matemàtiques a la resolució de problemes en entorns nous.
- Aplica estratègies d'investigació educativa al disseny, l'avaluació i/o el seguiment d'innovacions educatives en l'àrea de Matemàtiques.
- Avalua en base a una teoria científica adequada i amb la metodologia precisa el desenvolupament d'una innovació didàctica en l'àrea de Matemàtiques.
- Reflexiona sobre els valors i les implicacions socials i ètiques lligades a l'aplicació d'innovacions als centres escolars, mostrant respecte als drets fonamentals de les persones.
- Transmet de manera clara a un públic especialitzat el resultat d'una innovació didàctica en l'àrea de Matemàtiques.
- Actua amb compromís, responsabilitat i actituds de respecte cap a la diversitat lingüística, social i cultural i resol problemes amb actitud emprenedora i innovadora.
- Analitza les capacitats personals i professional pròpies en relació a diferents àmbits de la pràctica professional.
- Mostra capacitat per liderar processos d'innovació i pren decisions considerant la complexitat dels centres escolars.
- Avalua pràctiques professionals en contextos emergents i globals, i proposa línies d'intervenció ajustades a les diferents realitats
Competències
Generals
- Conèixer i aplicar aportacions teòriques sobre els processos d'innovació del currículum.
- Desenvolupar de manera autònoma i autodirigida processos de reflexió en les diferents etapes d'elaboració dels projectes d'innovació.
- Desenvolupar investigacions centrades en el disseny, desenvolupament i avaluació de projectes d'innovació en didàctiques específiques.
- Desenvolupar projectes d'innovació ajustats a diferents contextos socioeducatius.
- Planificar, desenvolupar i avaluar innovacions didàctiques atenent als diferents components del currículum.
- Presentar i defensar de manera comprensible projectes d'innovació i recerca, per escrit i oralment, amb suport de les TIC.
Específiques
- Conèixer els últims avenços en investigació qualitativa i quantitativa en el camp de l'educació i, més específicament, de les investigacions més recents sobre aspectes relacionats amb la innovació.
- Conèixer, seleccionar i aplicar materials, recursos TIC, metodologies, estratègies i experiències innovadores per millorar l'ensenyament i aprenentatge de les diferents àrees del currículum.
- Desenvolupar estratègies i instruments de programació d'aula i d'elaboració de materials curriculars amb el suport de les TIC que contribueixin a les competències de recerca autònoma de l'alumnat i al desenvolupament cognitiu, emocional i social.
- Desenvolupar projectes curriculars innovadors orientats al desenvolupament progressiu i simultani de les habilitats d'investigació científica i del coneixement intuïtiu dels alumnes.
- Desenvolupar projectes de recerca vinculats a programes de recerca i innovació en l'àmbit de Catalunya, d'Espanya i de la Comunitat Europea en les àrees de les especialitats del màster.
- Identificar els elements substancials de les àrees curriculars de les especialitats del màster que han de configurar-se com eixos transversals del currículum escolar.
- Incorporar als projectes d'innovació procediments i criteris per a l'avaluació conjunta de l'activitat docent i l'aprenentatge de les diferents àrees del currículum.
- Planificar processos d'elaboració de projectes d'innovació que integrin de manera coherent la identitat curricular de l'àrea i les decisions respecte a les metodologies, els materials i els sistemes d'avaluació.
- Planificar processos de recerca col·laborativa amb un equip de professionals de l'àmbit de l'educació, orientats al desenvolupament professional i a la innovació i millora de les pràctiques educatives, amb el suport de recursos TIC.
- Reflexionar sobre la pròpia pràctica professional i contribuir a la reflexió dels grups de professionals d'un centre en la línia de la investigació-acció, per a la millora d'aquesta pràctica i per al propi desenvolupament professional.
- Saber incorporar en els projectes d'innovació estratègies d'avaluació que integrin processos d'avaluació formativa i sumativa com a instrument de millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
Bàsiques
- Aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
- Ésser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, essent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis.
- Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Saber comunicar les conclusions —i els coneixements i raons últimes que les sustenten— a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Tenir les habilitats d'aprenentatge que permetin continuar estudiant d'una manera en gran mesura autodirigida o autònoma.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Descripció i anàlisi del disseny curricular (què i quan ensenyar)
- Descripció i anàlisi dels models didàctics (com ensenyar-ho)
- Descripció i anàlisi dels recursos didàctics (a través de què ensenyar-ho)
- Identificació d'aspectes susceptibles de millora
- Accions a portar a terme i resposanbles de les accions (treball col·laboratiu)
Avaluació
La nota final serà el resultat de tres notes parcials, cadascuna de les quals ha de tenir una qualificació mínima de 5, i d'acord amb els percentatges que s'indiquen a continuació:
A. ESTADA A L'ESCOLA
L'informe d'avaluació del tutor/a del centre contrastat amb les converses amb el tutor/a de la UVic (20%) Responsable d'avaluació: Tutor/a del centre
B. INFORME ESCRIT DE PRÀCTIQUES
La proposta d'innovació/millora elaborada per l'estudiant (50%) Responsable d'avaluació: Tutor/a de la UVic
C. EXPOSICIÓ ORAL DE L'INFORME ESCRIT DE PRÀCTIQUES
Presentació de la proposta d'innovació/millora elaborada per l'estudiant (30%) Responsable d'avaluació: Tribunal de la UVic
Metodologia
Les Pràctiques tenen una durada de 60 hores (entre març i juny) i es realitzen en una escola d'educació infantil i primària escollida per l'estudiant d'acord amb la coordinació del Màster i la coordinació de Pràctiques. Aquestes Pràctiques són tutoritzades per un tutor/a del centre, prioritàriament un mestre o una mestra amb responsabilitats en la seva coordinació pedagògica, i per un tutor de la UVic.
Abans de l'inici de les pràctiques, el tutor de la UVic, contactarà amb el tutor del centre per tal d'explicar-li el funcionament de les pràctiques. A més a més, l'estudiant concretarà el calendari de l'estada amb el tutor del centre amb el vistiplau del tutor de la UVic.
Les Pràctiques consten de tres fases i una presentació final de l'Informe:
Fase I. Descripció i anàlisi
Durant l'estada al centre de pràctiques, l'estudiant haurà de recollir la informació necessària per fer una descripció i anàlisi del disseny curricular, els models didàctics i els recursos materials. L'estudiant haurà d'obtenir la informació a través de l'anàlisi de documents de centre, documents educatius, recursos materials i TIC, a través de l'observació d'algunes sessions d'aula i a través d'entrevistes a mestres.
Fase II. Identificació d'aspectes que són susceptibles d'innovació o millora
L'estudiant haurà d'identificar els aspectes que són susceptibles d'innovació i millora. Posteriorment, amb l'intercanvi d'impressions amb el tutor/a de l'escola, i els responsables pedagògics del centre si escau, i amb el tutor/a de la UVic, l'estudiant haurà de determinar l'element d'innovació/millora que convé prioritzar.
Fase III. Exposició detallada de com desenvolupar la innovació/millora de l'aspecte triat
L'estudiant desenvoluparà amb el màxim detall possible una proposta d'innovació i/o millora vinculada a l'aspecte més rellevant o prioritari que s'hagi identificat en la fase anterior.
Presentació de l'informe
Presentació de l'informe al tribunal de la UVic amb l'opció de presentar-ho també a l'escola de pràctiques.