Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto original
Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Refer to the translated text as non-binding orientation only!
Titulació
Periodisme
Assignatura
Disseny de Premsa
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | espanyol | Hector Ivan Navarro Guere |
Henry Naranjo Pérez |
Objectius
Es tracta d'un taller de disseny de publicacions periòdiques. En coneixerem cadascuna de les parts, els recursos gràfics i el tractament de la informació.
Resultats d'aprenentatge
- Demostrar motivació, creativitat i capacitat d'iniciativa en el desenvolupament de projectes acadèmics i professionals, i també el compromís amb la qualitat, el rigor i l'ètica.
- Integrar els fonaments teòrics, narratius i tecnològics de la comunicació gràfica, del disseny editorial, de la infografia i de la fotografia per poder elaborar missatges periodístics o informatius en aquestes disciplines amb un alt grau de correcció.
- Utilitzar dades i estadístiques de manera correcta i eficaç amb finalitats periodístiques, informatives o comunicatives, tant en contextos acadèmics com professionals.
- Dominar els llenguatges escrit, oral, audiovisual, gràfic, hipertextual i multimèdia, per presentar informació en una forma periodística efectiva, tant en català i espanyol com en anglès, i amb adaptació al medi i a l'audiència.
Continguts
- El disseny periodístic
- El criteri editorial i la seva relació amb el disseny
- El públic i les publicacions
- Arquitectura gràfica i estructura d'una publicació
- Espai-pàgina, proporcions i formats
- Retícula, tipologies. Concepte de modulació
- Retícula i tipografia: La taca, la retícula base, columnes, medianils
- La portada: la capçalera
- Pàgines centrals
- Seccions, sumari
- La compaginació
- La tipografia en premsa
- Tractament de l'estructura de la informació (títol, subtítol, entradeta, destacat, especejat (despiece), peu de foto, capçaleres de secció, foliatura...)
- Família, tipologies, aplicacions
- Interlineat, kerning (amplada de columna, composició tipogràfica)
- Ortotipografia i llegibilitat.
- Els recursos gràfics i de composició
- Elements formals: Filets, trames, vinyetes, requadres i pastilles
- Lleis i principis. Equilibri, jerarquia, contrast, agrupació, alineació, escala, ritme i unitat
- El color. Conceptes i aplicacions fonamentals
- Color i unitat visual. Paleta cromàtica
- Fotografia, infografía i il·lustració
- La fotografia: tipologies. Tractament de la imatge
- La infografía: una forma de periodisme visual
- La il·lustració com a recurs expressiu
- Relacions imatge-text
- Planificació i producció
- Esbossos i maqueta
- Edició del material gràfic i textual
- Preparació dels PDF per impressió
- Introducció als diaris digitals
Avaluació
Per assolir els competències marcats per l'assignatura, cada treball encarregat té objectius específics, que estan emmarcats en uns criteris globals d'avaluació basats en 3 aspectes:
- Procés: cal demostrar un desenvolupament progressiu de les pràctiques. Implica l'assistència i participació activa a classe.
- Innovació: el resultat del procés de treball ha d'aportar un valor diferencial creatiu; respostes alternatives, noves, arriscades i ben sustentades tant conceptualment com visual.
- Presentació: els treballs s'han de lliurar en perfecta qualitat de reproducció i presentació. No es recullen treballs mal muntats ni impressions de baixa qualitat.
No es reben treballs fora de la data de lliurament. El lliurament puntual no es considera un valor afegit; és un aspecte inherent i obligatori en tot treball.
L'assignatura és presencial, amb un sistema d'avaluació continuada. Per tant l'assistència a classe és necessària per assolir els coneixements.
Als treballs encarregats s'avalua:
- Realització de treballs pràctics: 20 %
- Observació de la participació: 10 %
- Seguiment de la participació: 35 %
- Prova específica d'avaluació: 35 %
Metodologia
L'assignatura té un fort component pràctic de treball presencial amb l'ordinador a l'aula, i un component teòric en què es transmeten els fonaments conceptuals per al desenvolupament dels treballs pràctics.
Al taller s'explica l'ús de les eines i es fa tutoria i seguiment de les pràctiques dels alumnes.
A mes del treball de taller, és necessari que l'alumne dediqui cada setmana unes hores de treball personal per tal de consolidar els coneixements adquirits a les diferents sessions.
El professor fa una valoració pública dels treballs i fomenta, a més, la participació dels alumnes i l'anàlisi crítica i seriosa dels projectes.
Les sessions teòriques combinen classes magistrals amb exercicis i lectures crítiques al voltant del disseny de premsa.
Consulteu les activitats del curs al pla de treball.
Bibliografia
Bàsica
- Navarro-Güere, H. (Ed.) (2010). Disseny gràfic i disseny web: Breus lliçons sobre història, teoria i pràctica. Eumo.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.