Titulació
Mestre d'Educació Primària
Assignatura
Pràctiques III
Tipologia
Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)
Curs
4
Crèdits
18,0
Semestre
Anual
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
Objectius
Pràctiques III és una assignatura obligatòria de 18 ECTS situada a quart curs del grau en Mestre d'Educació Primària (MEP). L'objectiu principal consisteix a fer una intervenció autònoma vinculada a la menció o itinerari d'optativitat de triat per l'estudiant.
Objectius
- Conèixer el context i el treball educatiu que es desenvolupa a l'escola de pràctiques i participar en la seva dinàmica general.
- Analitzar i reflexionar en relació a les funcions i la pràctica docent del mestre de l'àrea [vinculada a la menció o itinerari d'optativitat de l'estudiant] dins l'equip de mestres de l'escola.
- Analitzar el currículum d'aquesta àrea i reflexionar sobre diferents metodologies i concepcions dels processos d'ensenyament i d'aprenentatge que hi intervenen.
- Planificar, desenvolupar i avaluar, d'acord amb els tutors, una intervenció educativa de l'àrea dirigida als alumnes de l'aula.
- Adquirir més seguretat i coneixements en relació a la tasca de fer de mestre, particularment sobre l'àrea triada, i saber vincular aspectes teòrics i conceptuals tractats al llarg del grau amb la realitat viscuda al centre.
- Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica.
Resultats d'aprenentatge
- Analitza pràctiques educatives desenvolupades en diferents contextos escolars des de la perspectiva de docent d'educació primària. (RA1)
- Analitza els processos d'interacció i comunicació a l'aula i la seva gestió. (RA2)
- Desenvolupa tècniques de recollida d'informació i de reflexió sobre la pràctica. (RA3)
- Planifica intervencions autònomes a l'aula en coherència amb el marc curricular actual i d'acord amb les necessitats del context. (RA4)
- Intervé en situacions educatives de forma activa, autònoma i responsable.
- Mostra capacitat de treball en equip i de coordinació entre diferents professionals. (RA6)
- Avalua processos d'aprenentatge des d'una perspectiva global i interdisciplinària. (RA7)
- Comunica a tot tipus d'audiència (especialitzada o no) de forma clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions en l'àmbit de l'educació primària. (RA8)
- Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació a diferents àmbits de la pràctica professional. (RA10)
- Assumeix diverses responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. (RA11)
- Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els mateixos objectius i d'acord amb el temps de què disposa. (RA12)
Competències
Generals
- Establir relacions sistèmiques entre diferents àmbits del coneixement.
Específiques
- Adquirir les bases per al desenvolupament i la promoció de l'educació física, l'esport, els hàbits de vida saludables i les diferents formes d'expressió i de comunicació corporal.
- Analitzar i valorar el sistema educatiu actual i el seu impacte en el desenvolupament de la cultura i de la societat democràtica i sostenible.
- Comprendre els mecanismes d'organització i participació als centres educatius per participar en la millora de la qualitat a través de projectes educatius d'innovació i d'investigació amb impacte dins i fora de l'escola.
- Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
- Dominar els coneixements i les bases metodològiques i didàctiques de les matemàtiques per promoure l'adquisició de les competències previstes en aquest àmbit.
- Dominar les habilitats i estratègies de comunicació i de relació interpersonal amb alumnes, famílies i professionals en les interaccions pròpies de la pràctica professional.
- Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.
- Exercir una funció tutorial integral efectiva entre alumnes i famílies per afavorir una formació integral i competencial.
- Fomentar l'expressió artística i creativa i dissenyar propostes didàctiques que estimulin la creativitat i la sensibilitat envers els llenguatges i manifestacions artístics.
- Identificar els principis bàsics del coneixement científic i saber com incideixen en els processos d'aprenentatge en el marc de les ciències experimentals i socials.
- Organitzar i gestionar espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i inclusió que tinguin en consideració les necessitats derivades dels diferents trastorns o dificultats d'aprenentatge amb l'objectiu d'establir les pautes d'intervenció més adequades en col·laboració amb els diferents serveis, amb els professionals i amb les famílies.
- Promoure el desenvolupament de la competència comunicativa global en contextos multilingües mitjançant l'ús de diferents estratègies i recursos lingüístics i literaris.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Anàlisi del context i del treball educatiu del centre de pràctiques
- Les funcions i la pràctica docent del mestre de l'àrea [vinculada a la menció o itinerari d'optativitat de l'estudiant] dins de l'equip de mestres de l'escola
- Anàlisi de currículum d'aquesta àrea i reflexió sobre les metodologies i concepcions dels processos d'ensenyament i d'aprenentatge que hi intervenen
- Planificació, desenvolupament i avaluació, d'acord amb els tutors, d'una intervenció educativa de l'àrea dirigida als alumnes de l'aula
- Relació dels coneixements teòrics i la pràctica educativa
- Reflexió sobre la pròpia pràctica i procés d'aprenentatge
Avaluació
L'assignatura té una única convocatòria oficial. La nota final és el resultat de dues notes parcials, cadascuna de les quals ha de ser igual o superior a l'aprovat (5), i en els percentatges que s'indiquen a continuació:
- Estada a l'escola: 50 %. Responsable d'avaluació: tutor o tutora de l'escola. Informe del tutor o tutora del centre contrastat amb les entrevistes amb el tutor o tutora de la UVic.
- Treball de pràctiques: 50 %. Responsable d'avaluació: tutor o tutora de pràctiques de la UVic.
El tutor o tutora de la UVic comunica els resultats d'avaluació a l'estudiant en la data fixada en el calendari de curs.
Cal tenir en compte que l'estada a l'escola i les sessions de tutoria no es poden recuperar. Però durant les setmanes de tancament del segon semestre es poden refer tasques o activitats del treball de pràctiques que hagin estat lliurades prèviament.
En cas que l'estada de pràctiques quedi interrompuda o no es pugui fer en la seva totalitat, els criteris de ponderació de l'assignatura s'especifiquen en el pla de treball de cada menció.
Metodologia
L'assignatura comprèn unes sessions de seminari previ, un període d'estada prèvia, un període d'estada intensiva a l'escola i un seminari intensiu posterior.
Sessions de seminari (prèvies a l'estada al centre)
Els coordinadors de Pràctiques III de cada menció plantegen i fan el seguiment de la contextualització i disseny de la intervenció educativa que cada estudiant ha de fer durant el període d'estada a l'escola. Per aquest motiu, les sessions de seminari es combinen amb sessions de visita i estada a l'escola assignada.
Estada prèvia a l'escola
Es fan cinc dies complets d'estada al centre (matí i tarda) per conèixer-lo i, més específicament, contactar amb el professorat de l'àrea, analitzar-la i observar les metodologies i dinàmiques de treball vinculades. L'objectiu és que al final del semestre es pugui tenir avançat el disseny de la intervenció educativa que es desenvoluparà a l'aula durant l'estada intensiva.
Període intensiu d'estada a l'escola
Al llarg d'aquestes nou setmanes l'estudiant desenvolupa i avalua la intervenció didàctica planificada. També participa en la dinàmica del centre i de l'aula, fent especial atenció al treball didàctic en què pugui col·laborar.
Cap al final d'aquesta estada, el tutor o tutora de la UVic visita el centre de pràctiques per entrevistar-se amb el tutor o tutora de l'escola i fer la valoració de les pràctiques de l'estudiant.
Bibliografia
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.