Titulació
Mestre d'Educació Infantil
Assignatura
Literatura Infantil
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
3,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
![ODS logo](/themes/custom/uvic/build/assets/images/ods.png)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
- 10. Reducció de les desigualtats
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Aquesta assignatura ofereix una mirada d'aprofundiment en la literatura infantil i juvenil i la seva didàctica. Té com a objectiu dotar l'alumnat de coneixements, estratègies i recursos per al foment de la literatura a l'escola i de l'educació literària, tant en l'etapa d'educació infantil com en l'educació primària.
Objectius
- Conèixer les principals produccions de la literatura infantil universal que s'han elaborat en diferents contextos temporals i espacials.
- Saber analitzar els principals trets constitutius de la narració tradicional i de la d'autor a partir del coneixement dels principals estudis teòrics sobre el tema.
- Adquirir estratègies per al tractament del llenguatge poètic a l'escola de textos d'autors que escriuen per a adults i d'autors que escriuen per a infants.
- Tenir recursos per a l'elecció i valoració dels àlbums, com a producció específica de la literatura per a infants, considerant les característiques del codi textual i visual.
- Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca pública, d'escola i d'aula.
- Saber dominar tècniques i estratègies per fomentar l'experiència literària dels infants.
Resultats d'aprenentatge
- Respon de forma creativa i innovadora a problemes derivats de la llengua i la literatura. (RA1)
- Coneix els diferents gèneres literaris adreçats a l'educació infantil. (RA3)
- Utilitza estratègies i recursos diversificats per a la dinamització de la literatura. (RA6)
- Té competències per a l'organització de la biblioteca d'aula i la biblioteca escolar i per seleccionar els llibres més adequats. (RA8)
- En les situacions habituals de la professió actua amb compromís i responsabilitat. (RA9)
Competències
Específiques
- Desenvolupar processos d'avaluació dels aprenentatges, a nivell individual i de grup, que utilitzin les tècniques i estratègies d'observació i documentació pedagògica.
- Dissenyar i planificar ambients i seqüències d'aprenentatge que permetin el desenvolupament i la promoció del curríuculum a través de l'adequació dels materials i del foment del joc.
- Promoure l'aprenentatge del llenguatge i de les llengües en l'educació infantil en entorns multilingües a través de diferents estratègies i recursos que fomentin la sensibilitat literària i les competències comunicatives.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
- La biblioteca d'aula, d'escola i pública. La bebeteca
- Activitats de dinamització de la lectura literària
- El paper del mediador en la formació de l'hàbit lector. El club de lectura
- Introducció a la literatura infantil: concepte i breu apunt històric
- Clàssics universals de la literatura infantil i juvenil (LIJ)
- La narració tradicional i d'autor
- La narració literària de tradició oral: la rondalla o conte meravellós
- Elements constitutius de la rondalla
- Autors i compiladors destacats
- Tipologia i anàlisi d'obres de literatura infantil i juvenil
- Tipus d'obres i criteris de selecció i valoració
- Relació del codi textual i visual: l'àlbum il·lustrat i l'imatgiari. Capses literàries
- Els mitjans audiovisuals: els suports multimèdia en la didàctica de la literatura (croma, etc.)
- Introducció al llenguatge poètic
- La poesia per a infants. Introducció
- Anàlisi d'autors i d'obres de poesia d'interès per a l'escola
- El treball de poesia a l'escola. Glosem!
- La ruta literària com a recurs didàctic interdisciplinari
Avaluació
Les activitats d'avaluació que es duen a terme poden ser individuals (I) o grupals (G) i algunes són recuperables (R):
- Club de lectura (I): 30 %
- Anàlisi del conte meravellós (G, R): 15 %
- Gramàtica de la fantasia (G): 10 %
- Llibreta literària (I, R): 25 %
- Ruta literaturitzada / tasca creativa a partir dels àlbums (G): 20 %
El termini de lliurament/execució de totes les activitats d'avaluació és improrrogable. Cada bloc s'ha d'aprovar per separat, i només són recuperables les tasques i els treballs que estan marcades més amunt. Qualsevol activitat que presenti deficiències formals, de normativa o de redacció no s'avalua.
L'assistència és obligatòria en un 80% de les classes.
Metodologia
Es combinen sessions teòriques (sobretot virtuals) i sessions pràctiques basades en aprenentatge cooperatiu i multidisciplinari en molts casos, amb el grup presencial. Al llarg del semestre l'alumnat fa diverses lectures obligatòries i diferents tasques (orals i escrites, individuals i grupals, a dins i a fora de l'aula), que d'acord amb un pla de treball li permeten anar assolint els continguts de l'assignatura. Es fa el seguiment de l'elaboració de treballs a les sessions de classe i a les tutories.
Bibliografia
Bàsica
- Aloy, J. M. (2009). Et diran que llegeixis, Bernat: Mig segle de literatura per a joves (1960-2010). L'Albí.
- Baró, M., Colomer, T., & Mañà T. (2007). El patrimoni de la imaginació: Llibres d'ahir per a lectors d'avui. Institut d'Estudis Baleàrics.
- Lluch, G., & Valriu, C. (2013). La literatura per a infants i joves en català. Edicions Bromera.
- Valriu, C. (1994). Història de la literatura infantil i juvenil catalana. Pirene Editorial.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.