Presenten la Càtedra d’Educació Mèdica de la UVic-UCC coincidint amb la quarta Health Meeting
Coincidint amb la quarta edició de la Health Meeting, que ha tingut lloc aquest matí a l’Espai UVic-UCC de Barcelona, s’ha presentat la nova Càtedra d’Educació Mèdica de la Universitat, que neix sota el paraigua del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS). La Càtedra, dirigida pel degà de la Facultat de Medicina, Ramon Pujol, tindrà com a objectiu aportar evidències sòlides en educació mèdica, per poder ser emprades en diversos entorns educatius de salut. Comptarà amb una dotzena de col·laboradors per impulsar la recerca en l’educació en ciències de la salut i aconseguir els metges desitjats per la societat actual.
En l’acte d’aquest matí, Ramon Pujol ha explicat que la càtedra és necessària perquè “els canvis accelerats que viu la societat actual i els avenços tecnològics aplicats als entorns de la salut i de l’educació obliguen a innovar en l’ensenyament dels metges a tots nivells”. Per a Pujol, la càtedra encaixa a la perfecció amb la Facultat de Medicina i entronca amb altres iniciatives que, a l’entorn de l’educació mèdica, “s’estan desenvolupant intensament arreu del món”.
Entre els objectius de la nova càtedra, Pujol ha apuntat “la generació de coneixement en temes relacionats amb la formació de metges”, “fer propostes de millora en la seva formació basades en l’evidència científica”, “incloure les humanitats com un àmbit d’interès dels futurs metges” i “col·laborar amb ens similars, preocupats per temes afins, que facilitin el treball cooperatiu”.
En la mateixa línia, el president de la Fundació d’Estudis Superiors de la Salut (FESS), Josep Arimany, ha recalcat que l’objectiu de la Facultat de Medicina és tenir “un paper rellevant a Catalunya” i per això ha apostat per “incorporar un mètode d’ensenyament innovador”. Arimany també ha afirmat que “no ens volem quedar on som ara” i que per això, a més de la nova càtedra, s’està treballant per crear un clúster de la salut que parteixi de l’eix Vic-Manresa però que vagi més enllà. “Podem impartir docència, fer recerca i transferència de coneixement, i ajudar molt el sistema docent dels futurs graduats de medicina”, ha dit.
Jornada de debat sobre innovació docent en Medicina
En aquesta edició, la Health Meeting ha debatut sobre innovació docent en l’ensenyament de Medicina. La jornada ha posat èmfasi en les aportacions de la tecnologia per a la docència i la figura del futur metge en un món globalitzat amb l’objectiu de consolidar el vincle i el compromís de la Universitat amb el sector de la salut, i reforçar la relació entre els professionals, l’empresa i el món acadèmic.
La ponència d’obertura ha anat a càrrec del Dr. Stefan Lindgren, especialista en formació de metges de la Universitat de Lund (Suècia) i president de la la World Federation for Medical Education. Lindgren, que ha aportat els seus punts de vista sobre la innovació educativa en medicina, ha definit el metge actual i futur com “una figura en qui la societat confia, un comunicador, un educador, un investigador i un líder comunitari de l’atenció sanitària”. Aquest perfil professional ha de tenir, entre moltes altres capacitats, “l’habilitat de promoure l’aprenentatge a diferents nivells” i “d’assumir la responsabilitat del seu propi desenvolupament personal i professional”.
La matinal també ha inclòs dues taules rodones: una sobre innovació docent i l’altra sobre les aportacions que pot fer la tecnologia a la docència. L’acte de cloenda l’ha presidit el rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, el que s’ha mostrat convençut que “després de quatre edicions, la Health Meeting s’ha consolidat com una trobada sectorial rellevant”. Per al rector, sessions com la d’avui “ens fan conscients del valor del treball fet a consciència i amb un sentit humanístic ple”. Montaña ha estat acompanyat a la taula per Neus Rams, directora general d’Ordenació Professional i Regulació Sanitària del Departament de Salut de la Generalitat. El subdirector general d’Universitats de la Secretaria d’Universitats i Recerca, Josep Ribas, i el director general corporatiu del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (COMB), Marc Soler, també han assistit a la jornada.
Notícies
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...
Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat
Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...