La identitat rural és un factor clau en l’arrelament dels joves a les Guilleries, segons una recerca de la UVic-UCC
L’estudi “Identitat rural i joventut de les Guilleries”, de Guillem Riba, investigador en Innovació i Educació Rurals i membre predoctoral del Grup de Recerca Educativa de la UVic (GREUV), i Laura Domingo, directora de la Càtedra del Món Rural, constata la importància que té la identitat rural com a factor clau per facilitar l’arrelament socioeconòmic dels joves a la zona de les Guilleries. Segons aquesta recerca, en l’arrelament demogràfic també tenen un paper essencial les escoles rurals, en tant que transmissores del patrimoni immaterial (com ara les tradicions i els valors) als joves i en la preservació de la identitat.
Segons el treball de Riba, el retrocés del món rural es veu influït per fenòmens com la industrialització centralitzada i la migració urbana, que han impactat negativament en la vitalitat del territori. Així mateix, “el turisme ha tingut un impacte en l’economia de les Guilleries no necessàriament positiu en la conservació del seu patrimoni, especialment a Sant Hilari Sacalm i Viladrau”, comenta Riba. Davant les transformacions econòmiques i socials que han patit les Guilleries, l’informe suggereix estratègies de dinamització en àmbits com l’educació, la política i l’economia per fomentar la revitalització del territori. Un dels principals reptes, segons Riba, és el despoblament rural a causa de la pèrdua progressiva de població als municipis més aïllats i la correlativa pèrdua de teixit econòmic.
Entre les propostes per dinamitzar territorialment i des d’una perspectiva integral les Guilleries hi ha la de bastir una pedagogia i model educatiu rurals, assegurar la xarxa d’escoles rurals locals, fomentar col·laboracions amb institucions i programes de desenvolupament rural, desenvolupar programes d’emprenedoria local, i oferir incentius per a habitatge i treball dirigits a la joventut rural, entre moltes altres.
Aquest projecte es desenvolupa en el marc de la tesi doctoral “La identitat rural com a pulsió d’arrelament i revitalització territorial”, dirigida per la Dra. Laura Domingo Peñafiel i el Dr. Jesús Soldevila Pérez, dins el programa de doctorat en Innovació i Intervenció Educatives de l’Escola de Doctorat de la UVic-UCC. Les institucions vinculades a aquesta recerca són l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, l’Espai Natural Guilleries-Savassona, la Càtedra del Món Rural i la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar de la UVic-UCC.
Notícies
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...
Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat
Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...