Alumnes de l’escola La Sínia presenten els resultats del programa Sent x 100
Avui ha tingut lloc al Teatre Atlàntida de Vic l’acte de tancament del projecte “Sent x 100” desenvolupat pel grup de Recerca en Salut Mental i Innovació Social de la UVic i l’escola La Sínia de Vic amb el finançament de l’Obra Social "la Caixa". Segons l’investigador principal d’aquesta proposta, Salvador Simó, l’objectiu de treballar amb les emocions i donar eines als alumnes per gestionar els sentiments s’ha assolit i ha assegurat que els infants els han donat “una lliçó de vida”. Simó també ha agraït la implicació de tot l’equip docent de l’escola, dels estudiants del grau de Teràpia Ocupacional de la UVic-UCC i el Centre d’Estudis Sanitaris i Socials de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. (Vegeu el vídeo del projecte)
L’Ajuntament de Vic que ha donat suport a aquesta iniciativa, l’ha valorada molt positivament i ha destacat la importància de “tenir una Universitat a la ciutat per poder desenvolupar programes com aquest”, ha explicat el regidor de Benestar i Família, Educació i Hisenda, Àlvar Solà. L’acte també ha comptat amb la presència de tots els nens i nenes de l’Escola i l’equip docent. Segons la seva directora, Jordina Codinachs el projecte ha estat una gran pràctica per a “docents, famílies i infants” i ha assegurat que el procés d’aprenentatge només és profitós “si els infants estan bé”.
El programa Sent x 100 es va desenvolupar al llarg del curs passat a l’escola La Sínia de Vic amb l’objectiu de fomentar el benestar emocional i nutricional dels infants, així com la cultura emprenedora, portant a terme un conjunt de capacitacions, tallers i activitats extraescolars en el centre educatiu. L’objectiu del projecte ha estat, d’una banda, donar eines als infants, als professors i a les famílies perquè puguin fer front als problemes emocionals, nutricionals, psicosocials i econòmics que es deriven de la falta de recursos econòmics i, de l’altra, integrar la recerca en projectes socials i de benestar a través de la transferència de coneixement de la UVic-UCC a la societat.
Aquest projecte pilot té garantida la seva continuïtat i es portarà a terme a una altra escola de la ciutat, encara per confirmar. El programa ha estat reconegut amb el Premi Nacional a la Innovació Social i també per l’Agència de Qualitat i Avaluació AQuAS de la Generalitat de Catalunya. Compta amb el suport de l’Obra social la Caixa i té com a partner la Fundació Atlàntida.
L’acte ha mostrat al públic els resultats del projecte que s’han concretat en la presentació del conte “El món que volem”, creat a partir d’un taller liderat per Asha Miró, la presentació del documental “Sent x 100 emocions” editat pel cineasta David Conill; i del web
creat per Xavier Vilardell; i ha comptat també amb l’actuació en directe de la cantant Ju.
Educació emocional, benestar psicosocial i foment de la cultura emprenedora
La primera activitat del projecte va ser la diagnosi de l’estat nutricional dels alumnes de La Sínia, que va consistir en la realització d’entrevistes a pares i mares dels infants per avaluar el nivell nutricional familiar, i en un estudi antropomètric dels alumnes del centre. Aquesta activitat va comptar amb el suport del CAP del Remei de Vic. Posteriorment es van impartir tallers de nutrició als infants i a les famílies on van aprendre a desenvolupar una dieta sana amb pocs recursos, posant en valor els aliments de les seves cultures d’origen.
El projecte també va abordar el benestar psicosocial dels infants. Per una banda es va donar una formació sobre promoció del benestar psicosocial per a tot el professorat i es van fer tallers de benestar emocional per als pares. També van fer tallers de benestar emocional amb els infants de primer, segon, tercer i cinquè. Els infants de segon participaren en el taller Art x emocions, on es va treballar l’expressió emocional a partir de la creació de projectes artístics inspirats en els moviments del postimpressionisme, el fauvisme, l’expressionisme, el cubisme, el Land Art, l’art urbà, etc. Els infants de quart ho van fer en un taller de dansa per treballar l’expressió emocional.
Per altra banda es van promoure accions per fomentar la cultura emprenedora amb uns tallers d’emprenedoria per als alumnes de sisè, en què es van treballar competències com la resolució de conflictes, amb la col·laboració de la consultora Tàndem Social. Per últim, el projecte va organitzar tallers d’expressió artística fora de l’horari lectiu, adreçades a infants que per raons econòmiques no tenen accés a les activitats extraescolars.
Notícies
Un projecte de recerca de la UVic impulsa l'alfabetització mediàtica a través del videojoc ‘Data Defenders’
La UVic-UCC ha participat en el desenvolupament del videojoc Data Defenders, una eina educativa innovadora dissenyada per promoure l'alfabetització mediàtica entre els joves d'11 a 16 anys, finançada pel programa European Media and Information Fund (EMIF), que forma part del projecte de recerca internacional...
Un llibre d'Anna Bonafont i Montserrat Vall recull l'evolució dels estudis d’Infermeria a Vic, que compleixen 50 anys
Anna Bonafont i Montserrat Vall van presentar ahir al Paranimf de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) el llibre Història dels estudis d’Infermeria a Vic, que deixa constància de l’evolució de la Infermeria al llarg de la història de la...
Projectes coliderats per quatre investigadores vinculades a la UVic-UCC obtenen finançament de La Marató 3Cat
Aquest dijous la Fundació 3Cat ha lliurat els diplomes als projectes que finançarà en el marc de La Marató 3cat 2023, dedicada a la “Salut sexual i reproductiva”. Entre els 26 projectes seleccionats, n'hi ha quatre que estan coliderats per investigadores que exerceixen docència o...
Un projecte europeu coordinat per la UVic-UCC estudiarà com millorar l’atenció a la incontinència urinària a les residències de gent gran
La incontinència urinària afecta més de 55 milions de persones a tot Europa. A les residències de gent gran la pateixen més del 60-75 % dels residents. Considerada tradicionalment com una síndrome geriàtrica, repercuteix en la qualitat de vida (física, emocional i social) de les...