Descripció
El Fons Maria Teresa Codina és un fons bibliogràfic i documental de la mestra i pedagoga Maria Teresa Codina i Mir (1927-). La seva biblioteca personal, aproximadament uns 3.000 volums, està formada per tot allò que ella llegia, estudiava i utilitzava en la pràctica educativa: lectures diverses, llibres de consulta, pedagogia, psicologia, literatura infantil i juvenil, etc. Es tracta d’un fons articulat en diversos apartats, cadascun dels quals és molt representatiu dels interessos i activitats d’una etapa concreta de la seva biografia. Cal fer un esment especial a l’apartat dedicat a l’educació i escolarització dels infants de famílies de procedència gitana, així com la col·lecció de títols de formació pedagògica i psicològica, que van fonamentar la renovació pedagògica que ella va impulsar.
Com a complement del fons bibliogràfic, es disposa també de l’important arxiu documental, que constitueix una font valuosa per estudiar tant la seva trajectòria professional com l’evolució de la renovació pedagògica a Catalunya, a través de la documentació de les escoles Talitha i de Can Tunis, de textos inèdits de conferències i apunts de reunions i articles, etc. És evident que tota aquesta documentació pot esdevenir un pretext i un material de gran valor per a estudis que es puguin desenvolupar en el futur, o per a professorat o altres investigadors.
Consulta: Biblioteca del Campus de Miramarges
Procedència: donació de part de la seva propietària, la Senyora Maria Teresa Codina i Mir
Data ingrés: 2021
Biografia
(Barcelona, 6 de març del 1927)
Mestra i pedagoga, compromesa amb la renovació pedagògica a Catalunya i l'educació de les persones de sectors socials desafavorits. Va ser la creadora de l'escola Talitha, un projecte educatiu innovador per a nenes, que va funcionar a les instal·lacions de la casa Orlandai entre 1956 i 1974 i on, malgrat la prohibició de I'època, I'ensenyament es feia en català. Des dels seus inicis rep I‘assessorament d'Alexandre Galí.
M. Teresa Codina va portar a la pràctica el seu credo pedagògic: treball en equip, relació amb pares i alumnes estreta i constant, conreu de la llengua materna, coeducació, relació amb I’entorn, formació integral i un sistema d'economia escolar innovador.
Mentre estava a Talitha fou un dels membres fundadors de l'Escola de Mestres Rosa Sensat (octubre de 1965).
Després de 17 anys a Talitha, Maria Teresa Codina passa a fer de mestra en un barri obrer, a la Zona Franca,; allà ensenyà llengües (català, castellà i francès) a la segona etapa d'EGB. La seva intenció era treballar en barris desfavorits amb els principis de Talitha.
El 1977, M. Teresa Codina fou nomenada Directora de Promoció Educativa de Can Tunis.
El 1978, va crear I'escola municipal "Avillar Chavorrós», a Can Tunis, que va canviar la vida del barri.
Durant el curs 1981-82, va ser nomenada membre del Consell Escolar de Catalunya. Des d'aquest càrrec va col·laborar en I'elaboració de les Orientacions i Programes per a Parvulari i Cicle Inicial de l'Ensenyament Primari (1982), de la Direcció General de Primària.
Durant I'etapa 1983-1987, va formar part del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, en el Gabinet d'Ordenació Educativa, com a Cap del Programa de les Escoles d'Acció Especial i deis Programes d'Educació Compensatòria de Marginats Socials (gitanos, àrabs) i d'Aules Taller de Catalunya. Una de les seves actuacions va ser I'escolarització dels infants gitanos dels barris de La Perona i Camp de la Bota que quedaven sense escola a partir de l’erradicació del barraquisme.
Una segona etapa a l'Administració pública va ser a l'Ajuntament de Barcelona (1987-1992). Maria Teresa Codina fou nomenada responsable del Programa d'Educació en la Diversitat de l'Àrea d'Educació, en coordinació amb la Generalitat de Catalunya.
És autora de llibres diversos; ha adaptat contes infantils; ha escrit a revistes especialitzades en educació (per exemple, Cuadernos de Pedagogía, Perspectiva Escolar, In-fan-cia, Butlletí deis Mestres), etc.
Entre les distincions rebudes destaquem: Premi Ramon Llull d'experiències pedagògiques (1979), Premi Ramon Fuster a la seva trajectòria professional (1995), Premi Hidalgo de Presència Gitana (1983), el I Premi Catalunya d'Educació (2002), el XVI Premi Mestres 68 (2009) i el reconeixement del valor del seu itinerari pedagògic per part de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans (2012). El 6 de juny de 2018 va ser investida Doctora Honoris Causa a la UVic-UCC i a l'octubre del 2020 li fou atorgada la Medalla d'Or de la Generalitat de Catalunya.
Altres biografies:
Enllaços
Aquest recull no és ni exhaustiu ni exclusiu. Es tracta d’una selecció realitzada dels recursos, notícies, entrevistes i/o articles més destacats sobre la figura de la Maria Teresa Codina. La pretensió és mantenir-la "viva", afegint i/o eliminant els recursos que considerem més pertinents o que deixen d'estar disponibles. Qualsevol suggeriment serà benvingut.
- 15 minuts amb... Maria Teresa Codina
- Acte d'investidura de Doctora Honoris Causa de la senyora Maria Teresa Codina: Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, Aula Magna, 5 de juny de 2018
- Aproximació a la biografia i el pensament educatiu de Maria Teresa Codina: Educant entre la utopia i la realitat
- Entrevista a Maria Teresa Codina: «Vaig rebutjar la Creu de Sant Jordi per coherència»
- Entrevista. Maria Teresa Codina. Una vida a l’escola
- Fragment del seu Parlament el dia de la investidura d’Honoris causa de la UVic
- Maria Teresa Codina: “L'escola ha de ser honesta i parlar el que parlen els nens”
- María Teresa Codina: maestra en las dos orillas
- Maria Teresa Codina: selecció de recursos bibliogràfics i electrònics (Biblioteca Rosa Sensat)
- Maria Teresa Codina: Una vida a les aules
Condicions de consulta
- S’ha d’enviar un correu electrònic a: biblioteca@uvic.cat sol·licitant els documents que es volen consultar.
- En tots els casos, els usuaris han d’omplir un formulari on s’han d'identificar i anotar els documents que volen consultar.
- Els documents d’aquests fons no es poden prestar. Només en casos excepcionals (com a suport de la docència i a la recerca, per fer-ne reproduccions, per presentar-los en exposicions, per a tasques de restauració, etc.) poden sortir de la Biblioteca i s'ha d'establir prèviament la durada, les condicions de seguretat i les garanties necessàries.
- L’usuari es compromet a fer servir aquesta documentació només amb finalitats d’investigació, no lucratives, i a citar-ne la procedència si en fa divulgació. Es lliurarà una còpia de qualsevol treball que es derivi de la consulta a la Biblioteca de la UVic-UCC.
- No es permet la reproducció dels documents originals d’aquests fons, llevat de circumstàncies especials i sempre sota l’autorització de la Biblioteca. Els documents que pel seu estat de conservació es puguin malmetre no es podran reproduir. En tots els casos, la Biblioteca ha de fer o ha de supervisar la reproducció.
- La Biblioteca us recorda que totes les consultes o reproduccions estan subjectes a la Llei de la Propietat Intel·lectual; per tant, no pressuposa l’obtenció de drets pel que fa a la propietat intel·lectual del seu contingut. Qualsevol ús contrari a la legislació que la regula i als drets que se’n deriven serà responsabilitat de l’usuari.