Els gestors bibliogràfics
Els programes de gestió bibliogràfica són eines que permeten a l’usuari crear una base de dades de referències bibliogràfiques personal. Aquestes referències es poden utilitzar per a crear citacions i per a elaborar la bibliografia dels treballs acadèmics i de recerca. A banda, també permeten organitzar, editar, buscar referències guardades i inserir les cites i la llista de bibliografia automàticament, amb l’estil de citació seleccionat.
Les dades es poden importar de manera manual o automàtica des de catàlegs, bases de dades, pàgines web o arxius en pdf.
Podeu triar el gestor que millor s’adapti a les vostres necessitats amb aquesta taula comparativa elaborada des del CSUC.
Zotero
Zotero és un gestor de referències bibliogràfiques gratuït i de codi obert desenvolupat pel Center for History and New Media de la George Mason University.
Disponible per a Mac, Windows i Linux.
Accés i característiques
És recomanable crear un compte d’usuari per gaudir de totes les possibilitats que ens ofereix aquesta eina: sincronització amb el núvol, accés des de qualsevol dispositiu connectat a internet i possibilitat de treballar amb grups.
Les principals funcionalitats d’aquest gestor bibliogràfic són:
- Crear una base de dades de referències bibliogràfiques i arxius adjunts.
- Gestionar i organitzar la biblioteca en col·leccions.
- Inserir cites i bibliografies a treballs.
- Compartir col·leccions amb altres usuaris.
- La versió gratuïta ofereix 300 Mb. La capacitat compta els fitxers (PDFs, imatges i captures de pantalla) inclosos a la biblioteca. Amb 300MB es poden incloure fins a 100 PDFs. de text (si contenen imatges aquest número es redueix considerablement).
Treballar amb Zotero
- La versió web de Zotero pot sincronitzar-se amb la versió d’escriptori i permet accedir a les referències guardades des de qualsevol ordinador.
- És necessari instal·lar el connector per al navegador (Chrome, Firefox, Safari i Edge).
- Treballa amb un plugin integrat amb Microsoft Word, LibreOffice Writer i Google Docs, que ja s’inclou en fer la instal·lació de Zotero al vostre ordinador.
Videotutorials
- Instal·lació de Zotero i extensió de Word
- Instal·lació de Zotero connector als navegadors
- Creació d’un compte d’usuari i sincronització
- Configuració de l’estil de la cita i l’idioma
- Estructura de Zotero i creació de col·leccions
- Importar fitxers guardats a l’ordinador
- Importar referències des del navegador amb Zotero Connector
- Importar referències des de l’UCercaTot
- Importar referències des d’Scopus
- Importar referències des de Google Scholar
- Inserir citacions i bibliografia en un Word
- Modificar citacions i bibliografia en un Word
- Instal·lació de l'extensió de Zotero a Google Docs
- Importar referències de Mendeley a Zotero
Guies d'ús i materials complementaris
Activitats formatives sobre Zotero
Mendeley
Mendeley és un software de gestió de referències bibliogràfiques desenvolupat per Elsevier. Funciona com a gestor bibliogràfic i és també una xarxa social acadèmica, que permet organitzar la vostra recerca, col·laborar amb altres usuaris en línia i conèixer els darrers documents publicats.
Disponible per a Mac, Windows i Linux.
Accés i característiques
Per a utilitzar Mendeley és necessari crear un compte d’usuari.
Les principals funcionalitats d’aquest gestor bibliogràfic són:
- Generar bibliografies de manera automàtica.
- Trobar documents rellevants de les vostres àrees d'interès.
- Importar documents d'altres plataformes.
- Col·laborar amb altres usuaris en línia.
- Accedir als vostres documents des de qualsevol lloc via web.
- 100 GB de capacitat - 1000 grups privats - 100 membres per grup (Mendeley Institutional Edition).
Treballar amb Mendeley
- Mendeley combina una versió d'escriptori que podeu instal·lar al vostre ordinador (Mendeley Reference Manager) que es sincronitza automàticament amb una versió web (Mendeley Web Library) amb què també es pot treballar directament.
- L’extensió de navegador Web Importer és el botó que cal instal·lar a les adreces d'interès per poder importar referències i documents des de bases de dades o pàgines web de manera automàtica.
- La versió Mendeley Reference Manager funciona amb el plugin Mendeley Cite, nova extensió per a Word, que cal afegir des del portal de Microsoft.
Guies d'ús i materials complementaris
Passos bàsics per a l’ús de Mendeley
Mendeley i APA segons tipologies de documents (UIB)
Activitats formatives sobre Mendeley
- Mendeley: gestió de referències bibliogràfiques (curs autoformatiu online)
- Assessorament personalitzat
Endnote Online
EndNote Online és un gestor de referències disponible via web, accessible per a tota la comunitat universitària dins la Web of Science.
Accés i característiques
Cal accedir-hi a través de l' UCercaTot.
Per a entrar-hi, prèviament caldrà tenir un compte d’usuari a la Web of Science, ja que el compte d’ EndNote està subjecte a la mateixa base de dades.
- Permet la importació directa des de bases de dades i catàlegs.
- Permet compartir referències i crear llistes bibliogràfiques.
- Fins a 50.000 referències i 2GB de capacitat d’emmagatzematge de documents.
- Recerca col·laborativa creant grups (fins a 5.000) per compartir documents.
Treballar amb EndNote Online
- Amb el plugin EndNote Click podreu localitzar fàcilment el text complet dels articles.
- El plugin Cite While You Write™ i Microsoft Word serveixen per a afegir les citacions a documents de text de forma instantània.
Guies d'ús i materials complementaris
Clarivate EndNote Online Libguide
Formació en línia organitzada per la FECYT: “Gestionar mi bibliografia con EndNote Online”
Trobar textos complets amb Endnote Click i afegir referències.
Eines de citació ràpida
Accés i característiques
Són recursos de citació al moment, disponibles via web, que proporcionen una cita o una bibliografia en diferents estils de manera immediata. Per a utilitzar-los no cal crear cap compte ni instal·lar cap software, de manera que un cop inserides, les referències queden únicament al document de text on es col·loquen i no es guarden a cap aplicació.
Poden presentar errors en generar les referències perquè no actualitzen els estils de citació sistemàticament. També en generar llistes de bibliografia perquè no ordenen les referències alfabèticament.
Les següents opcions d’aquest llistat són compatibles amb els altres gestors bibliogràfics descrits en aquesta pàgina.
- UCercaTot: genera la referència bibliogràfica del document en pantalla clicant la icona de les cometes. Permet escollir entre els de citació: MLA, APA, Chicago, Harvard. Formats d'exportació: Word, RIS i BibTeX. Referències de tot tipus de documents.
- Cite this for me: la més popular per la gran quantitat d'estils i formats que inclou. També treballa amb una extensió per Chrome per generar referències ràpidament. Referències de tot tipus de documents. Consulteu la guia d'ajuda.
- MyBib: Indicada per a principiants perquè genera les referències pas a pas. Inclou gran quantitat d'estils i formats. Ofereix exportació directa a Mendeley, Zotero i Google Drive. Treballa amb una extensió per Chrome. Referències de tot tipus de documents. Consulteu el blog What's new?.
- Zoterobib: quan no necessites totes les funcionalitats d’ús de Zotero. Inclou gran quantitat d'estils i formats. Exportació directa a Zotero. Consulteu ZoteroBib FAQ